لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

انتخابات پارلمانی در لبنان آغاز شد


صحنه ای از تظاهرات در لبنان
صحنه ای از تظاهرات در لبنان
در انتخابات پارلمانی لبنان، ائتلاف اکثريت به رهبری سياستمدار سنی، سعد الحريری که غرب از آن حمايت می کند، در برابر حزب الله و متحدانش قرار دارد که ايران و سوريه از آن پشتیبانی می کنند.

به گزارش رويترز، برخی از نظرسنجی ها پيروزی تنگاتنگی را برای حزب الله پيش بينی کرده اند اما بسياری تشکيل يک ائتلاف بزرگ را انتظار دارند.

حدود دويست ناظر بين المللی، انتخابات لبنان را نظارت می کنند.

شعب رای گیری روز یکشنبه، ساعت شش بعد از ظهر به کار خود پایان می دهند.

۵۰ هزار نفر از نيروهای امنيتی لبنان نيز در حال آماده باش در کشور بسر می برند. ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان، به رويترز گفت که «دمکراسی نعمت و برکتی است که ما بايد آن را حفظ کنيم.»

به گزارش وزارت کشور لبنان، بیش از سه ميليون لبنانی صاحب حق رای هستند.

اين انتخابات صف آرايی مختلف سياسی در دولت ائتلافی لبنان در چهار سال آينده را تعيين می کند.

به گزارش رويترز، لبنانی ها در صف های طولانی در بيروت، پايتخت لبنان، منتظر رای دادند و هواداران حزب ها و گروه های مختلف سياسی لباس هايی به رنگ اين گروه ها پوشيده اند.

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد. در کنار دو جناح اصلی هشتم مارس و چهاردهم مارس، نامزدهايی نيز برای کرسی‌های مستقل رقابت می‌کنند.

گروه ائتلافی «۱۴ مارس» به رهبری سعد حريری که اکثريت کرسی های پارلمان را در اختيار دارد مخالف نفوذ سوريه در لبنان است.

اين گروه از سوی غرب و عربستان سعودی حمايت می شود.

گروه «۸ مارس» نيز به رهبری حزب الله شکل گرفته و شامل گروه های مختلف از جمله برخی احزاب مسيحی است. اين گروه از سوی ايران و سوريه حمايت می شود. ميشل عون، رهبر مسيحی نیز از این گروه پشتيبانی می کند.

بافت جامعه لبنان دربرگيرنده مسيحيان مارونی، مسلمانان شيعه و سنی، اعراب دروزی و طوايف ديگر است. طبق قانون، رياست جمهوری همواره در دست فردی از مسيحيان مارونی بوده، نخست وزيری به يک شخصيت سنی واگذار شده، و رئيس پارلمان همواره شخصيتی شيعه بوده است.
XS
SM
MD
LG