لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

اعترافات سرمربی و رييس فدراسيون فوتبال لبنان به تبانی


سپتامبر گذشته، ایران با یک گل در بیروت مغلوب لبنان شد
سپتامبر گذشته، ایران با یک گل در بیروت مغلوب لبنان شد
رييس فدراسيون فوتبال لبنان، خبر تبانی چند بازيکن اين تيم در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ را تاييد کرده است.

در آستانه ديدار ايران با لبنان در ورزشگاه آزادی، هاشم حيدر رييس فدراسيون فوتبال لبنان به رسانه‌های کشورش گفته: «اگر خيانت بعضی بازيکنان نبود اکنون می‌توانستيم جواز صعود به جام‌جهانی را کسب کنيم. متاسفانه بعضی از بازيکنان با شرکت‌های شرط‌بندی همکاری کردند و به تيم ملی کشورشان خنجر زدند.»

سايت النشره با بررسی نتايج لبنان و با توجه به پيروزی اين تيم در بيروت مقابل ايران، ديدارهای مشکوک را مرور کرده است. لبنان شش امتياز در دو بازی رفت و برگشت به قطر داد که ايران روی اتفاقات بازی برگشت معترض بود. رقابتی که مدافع لبنان با حرکت به سمت دروازه خودی، توپ را به زيبايی در اختيار سباستين سوريا مهاجم قطر قرار داد تا او پيروزی تيمش را رقم بزند.

تبانی در فوتبال لبنان محدود به بازی‌های ملی نمی‌شد. فادی زريقات رييس اردنی کنفدراسيون فوتبال غرب آسيا، مامور بررسی پرونده تبانی در فوتبال لبنان شد که به محروميت ۲۴ بازيکن و يک مسئول انجاميد. در اين بين، محمود العلی و رامز ديوب دو بازيکن تيم ملی لبنان تا پايان عمر از هرگونه فعاليت در فوتبال منع و به پرداخت ۱۵۰۰۰ دلار جريمه محکوم شدند.

زريقات از شرکت‌های شرط‌بندی در مالزی و سنگاپور که با بازيکنان لبنانی در ارتباط بوده‌اند، به عنوان مراکز وقوع تبانی ياد کرد که از طريق پليس بين‌الملل هم تحت پيگيرد هستند.
لبنان بهترين نتيجه‌اش را در بازی رفت مقابل ايران گرفت و رويای صعود آسان شاگردان کارلوس کی‌روش به جام جهانی را مخدوش کرد. آن‌ها که ديگر بختی برای صعود ندارند، با تساوی مقابل کره جنوبی به تهران آمده‌اند تا آخرين بازی‌شان را انجام دهند. گل تساوی کره مقابل لبنان در دقيقه ۹۸ به ثمر رسيد.

تئو بوخر سرمربی تيم ملی لبنان در نشست خبری پيش از بازی، تيمش را از پيش باخته معرفی کرد و گفت: دو سونامی بزرگ به تيمم وارد شده و ما را از شرايط عادی خارج کرده. يکی تبانی و ديگر اين‌که پنج بازيکن‌ در بازی با کره به خاطر کارت‌های قرمز و زرد از دست داديم.

سرمربی آلمانی تيم لبنان در عين تعجب خبرنگاران تاکيد کرد: «ما نمی‌توانيم هيچ مقاومتی جلوی ايران داشته باشيم. می‌دانيم وضعيت‌مان چقدر نابسامان است. ايران بازی را می‌برد و سه امتياز را از ما می‌گيرد.»

خبرنگاران ايرانی گفتند اين اظهارات برای واداشتن بازيکنان ايرانی به دست کم گرفتن تيم لبنان است اما تئو بوخر پاسخ داد: «خودم می‌دانم که تيمم در چه سطحی بازی می‌کند. نيازی ندارم دروغ بگويم. نسبت به بازی اولی که با ايران در بيروت داشتيم تنها دو بازيکن‌مان هستند. ما با اوضاعی بحرانی به تهران آمديم.»

او در پاسخ به اين سوال که چطور شد خود او به تبانی بازيکنانش اعتراف کرد، گفت: «هشت بازيکن خودشان اعتراف کردند و گفتند با کلوبی در اندونزی تبانی کردند. می‌دانستم اگر اين هشت بازيکن را از دست بدهم می‌بازم اما کار را ادامه داده و تمام موارد را هم به فدراسيون لبنان گزارش دادم.»

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران در نشست خبری قبل از بازی، در واکنش به اظهارات همکار آلمانی خود در تيم لبنان گفت بازيکنان ايران تيم در دام حريف گرفتار نمی‌شوند و اگر آن‌ها توقع دارند که بازيکنان ما با انگيزه کمتری بازی کنند، بايد بگويم هرگز اين اتفاق نمی‌افتد.
کارلوس کی‌روش در ادامه گفت: سمت و سوی صحبت‌های سرمربی لبنان با فدراسيون فوتبال کشورش است. اگر ايشان احتياج به توجيه کردن هر مسئله‌ای دارد بايد در خانه اين کار را انجام دهد و ما نبايد جزوی از اين کار باشيم!

سرمربی پرتغالی تيم ملی ايران در ادامه با يادآوری شکست ايران در بازی رفت، گفت: يادم می‌آيد سرمربی لبنان بعد از بازی گفت که ما توانستيم تيم بزرگ ايران را شکست دهيم. حالا به بازيکنان تيمم گفته‌ام که با تمرکز کامل وارد بازی شوند زيرا هدف ما صعود به جام جهانی است.

کی‌روش از هواداران تيم ملی ايران هم درخواست کرد با ۱۰۰هزار پيراهن سفيد به ورزشگاه آزادی بيايند.
XS
SM
MD
LG