لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

انتخاب رییس جمهوری لبنان برای شانزدهمین بار به تعویق افتاد


بسياری از ناظران معتقدند که لبنان در حال حاضر در بدترين وضعيت سياسی خود، پس از جنگ داخلی سال های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ ميلادی، به سر می برد.(عکس: AFP)
بسياری از ناظران معتقدند که لبنان در حال حاضر در بدترين وضعيت سياسی خود، پس از جنگ داخلی سال های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ ميلادی، به سر می برد.(عکس: AFP)

نبيه بری، رییس پارلمان لبنان روز دوشنبه اعلام کرد که رای گيری برای انتخاب رييس جمهوری اين کشور، برای شانزدهمين بار به تعويق افتاده، و در روز ۲۵ مارس برگزار می شود.


اين انتخابات قرار بود روز سه شنبه، ۱۱ مارس برگزار شود. بسياری از ناظران معتقدند که لبنان در حال حاضر در بدترين وضعيت سياسی خود، پس از جنگ داخلی سال های ۱۹۷۵-۱۹۹۰ ميلادی، به سر می برد.


روز ۲۵ مارس که برای رای گيری در پارلمان لبنان تعيين شده است، درست چهار روز، پيش از برگزاری اجلاس کشورهای عرب در دمشق است.


برخی از رهبران کشورهای عربی اعلام کرده اند، در صورتی که بحران لبنان تا آن زمان حل نشود، در اين اجلاس شرکت نخواهند کرد.


احتمال می رود رهبران عربستان سعودی، مصر و اردن در اين اجلاس، که در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس برگزار می شود، شرکت نکنند.


برخی از رهبران عرب اعلام کرده اند، در صورتی که بحران لبنان تا روز ۲۵ مارس حل نشود، در اجلاس سران کشورهای عربی در دمشق شرکت نخواهند کرد.

بحران لبنان موجب فلج شدن دولت لبنان شده و پست رياست جمهوری از ماه نوامبر گذشته خالی مانده است.


در اين مدت، بارها لبنان شاهد تظاهرات خشونت آميزی در خيابان های اين کشور بين هواداران دولت و اپوزيسيون اين کشور شده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، بحران لبنان بر روابط کشورهای خاورميانه تاثیر گذاشته و موجب تيرگی روابط بين عربستان سعودی و سوريه شده است.


عربستان سعودی، آمريکا و کشورهای غربی از دولت ائتلافی لبنان حمايت می کنند در حالی که ايران و سوريه، از مخالفان دولت لبنان به رهبری حزب الله پشتيبانی می کنند.


رييس جمهوری لبنان توسط پارلمان اين کشور از ميان مسيحيان مارونی و برای دوره ای شش ساله به اين سمت انتخاب می شود.


لبنان از ۲۳ نوامبر، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص، نتوانست جايگزين او را انتخاب کند.


چند ماه پيش توافقی نسبی بين جناح های بر سر نامزدی ژنرال ميشل سليمان، فرمانده ارتش، صورت گرفت ولی درگيری های جناحی در پارلمان در مورد کابينه آينده دولت رای گيری در مورد ژنرال سليمان را به تعويق انداخته است.


حزب الله خواستار حق وتوی مخالفان در دولت لبنان است.


XS
SM
MD
LG