لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

آمریکا: خواستار همکاری ایران دریاره مامور سابق اف‌بی‌آی شد


رابرت لوينسون
رابرت لوينسون
دولت آمریکا همزمان با هزارمين روز ناپديد شدن رابرت لوينسون، شهروند آمريکايی در ايران، روز پنجشنبه با انتشار بيانيه‌ای بار ديگر از تهران خواست ابهام‌های موجود در اين باره را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، گفت مقامات ایران هنوز به قول خود عمل نکرده و اطلاعاتی را که در تحقیقات خود در مورد ناپدید شدن لوینستون جمع آوری کرده اند با مقامات آمریکایی در میان نگذاشته اند .

همچنین سخنگوی کاخ سفيد، رابرت گيبس در بيانيه ای گفت: «ايالات متحده از دولت جمهوری اسلامی ايران می‌خواهد که هر گونه اطلاعاتی را که دارد در مورد آقای لوينسون اعلام کند و به بازگشت سریع وی به نزد خانواده اش کمک کند.»

در اين بيانيه آمده است که مشاور امنيت ملی آمريکا، جيمز جونز، روز پنجشنبه با خانواده‌ لوينسون ديدار کرده و به آنها اطمينان داده که موضوع ناپديد شدن وی همچنان برای دولت آمريکا، موضوعی بسيار بااهمیت است.

رابرت لوينسون که کارمند بازنشسته‌ دفتر تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بی‌آی) است، بره جزيره‌ کيش مسافرت کرده بود و از تاريخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۸۵، تاکنون اطلاعی از وی در دست نيست.

جزئيات علت سفر آقای لوينسون به ايران، هنوز مشخص نيست. اما کريستينه لوينسون، همسر آقای لوینستون پيشتر گفته بود همسر وی با داوود صلاح الدين، آمريکايی فراری که به اتهام کشتن علی اکبر طباطبايی، وابسته مطبوعاتی پيشين ايران در واشینگتن، در سال ۱۹۸۰ تحت تعقيب قرار دارد و هم اکنون در ايران زندگی می کند، ملاقات کرده است.

به گفته خانم لوينسون، داوود صلاح الدين به وی گفته است که در روز ۸ مارس، با رابرت لوينسون در هتل مريم کيش ملاقات کرده، اما ماموران پليس جمهوری اسلامی آقای صلاح الدين را بازداشت کرده و از او درباره مدارکش سوالاتی پرسیده اند.

صلاح الدين همچنين گفته است که پس از آنکه ماموران پش از چند ساعت او را آزاد کردند، به هتل بازگشته، اما اثری از آقای لوينسون مشاهده نکرده است.

دولت ایران بارها اعلام کرده است که اطلاعی از آقای لوینسون ندارد و وی در ایران بازداشت نیست.
XS
SM
MD
LG