لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

دارايی های ليبی در اروپا: از باشگاه يوونتوس تا فیات


بخش اصلی دارايی های معمر قذافی در مؤسسه سرمايه گذاری ليبی (ال. آی. ای) است که ارزشی معادل ۷۰ ميليارد دلار آمريکا (برابر با ۴۲.۴ ميليارد پوند) دارد. مؤسسه «ال. آی. ای.» در سال ۲۰۰۶ و برای خرج کردن نقدينگی حاصل از درآمد نفتی ليبی تأسيس شد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی تلگراف، دارايی های مؤسسه سرمايه گذاری ليبی در بريتانيا (که ۱۲ ميليارد پوند آن در حال حاضر، و پس از تحولات اخير در ليبی، مسدود شده است) شامل اين موارد می شود:

سهام ۳.۲۷ درصدی در شرکت انتشاراتی پيرسون، که روزنامه سرشناس فایننشال تایمز و کتاب های پنگوئن را در مالکيت خود دارد. علاوه بر آن سهام ۵۰ درصدی (غير کنترلی) در گروه اکونوميست – که ارزش آن در بيست و دوم ماه اوت، در لندن ۲.۵ درصد افزايش نشان داد.

بر پايه گزارش مجله «پراپرتی ويک»، ارزش املاک ليبی در شهر لندن، اوايل سال جاری ميلادی ۷۰۰ ميليون پوند بر آورد شده است.

شماره ۱۴ خيابان کورن هيل، مقابل بانک انگلستان، و ساختمان پورتمن، در خيابان اکسفورد، تنها دو نمونه از املاک فوق هستند.

کشور ليبی در ايتاليا نيز دارايی های قابل توجهی را در مالکيت خود دارد:

در سال ۱۹۷۷ پس از آنکه جيووانی آگنلی، مؤسس شرکت خودروسازی «فيات»، از شرکت سرمايه گذاری خارجی عربی ليبی (لفيکو) دعوت کرد که ۱۵ درصد از سهام شرکت تحت مديريتش را خريداری کند، در مقابل ، ليبی با پذيرش پيشنهاد آگنلی در واقع به نجات فيات شتافت.

«لفيکو» سهام فيات را در سال ۱۹۸۶ به فروش رساند، اما در سال ۲۰۰۲ کمی بيش از دو درصد از سهام فيات را مجدد خريداری کرد. سهام فيات روز ۲۲ اوت ۲.۳ درصد افت ارزش نشان داد.

لفيکو، همچنين، سهمی ۷.۵ درصدی از باشگاه معروف و پرطرفدار «يوونتوس» را نيز در اختيار دارد. باشگاه «يوونتوس»، مانند شرکت «فيات» در مالکيت خانواده اگنلی قرار دارد. السعدی قذافی، يکی از پسران معمر قذافی، که گزارش هايی مبنی بر دستگيری او توسط شورشيان منتشر شد، زمانی در هيئت مديره يوونتوس عضويت داشت و سابقه بازی در تيمهای «پروجيا» و «اودينسه» را نيز در کارنامه اش دارد.

در دنيای ورزش، ليبی قصد خريد باشگاه لازيو را نيز در دست بررسی داشت و باشگاهی ديگر، تريستينا، را نيز در دلارهای نفتی اش غرق کرد.

اوايل سال جاری ميلادی، «فين مکانيکا»، بزرگترين شرکت هوا فضا و دفاعی ايتاليا از جهت ميزان سوددهی، در مواجه با هزينه های بازسازی و فشار مالی ناشی از بازپرداخت بدهی هايش – در حاليکه ارقام سوددهی شرکت ۲۲ درصد کاهش نشان می داد – ناگزير شد که نسبت به نا آرامی ها در ليبی سياست «بی تفاوت ماندن» را در پيش گيرد. ليبی مالک ۲.۰۱ درصد از سهام اين شرکت است و در طول ساليان همکاری، چندين «تفاهم نامه» ميان «فين مکانيکا» و کشور ليبی به امضا رسيده است.

اما داستان به همين جا ختم نمی شود، حدود هفت درصد از سهام بانک «يونی کرديت»، بزرگترين بانک ايتاليا از جهت ميزان دارايی، متعلق به بانک مرکزی ليبی است که روز بيست و دوم ماه اوت، در سايه تحولات اخير، ۰.۱۱ درصد افت ارزش پيدا کرد.

XS
SM
MD
LG