لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

ماجرای يک بسکتباليست آمريکايی در ايران


خبرگزاری رويترز گزارشی درباره فيلم مستند «Iran Job» (کار در ايران) منتشر کرده که روايتگر داستان پر ماجرای کوين شپرد، بسکتباليست آمريکايی، است که چندی برای بازی در ليگ برتر ايران در اين کشور زندگی کرده است.
گرچه به ظاهر اين فيلم که به کارگردانی «تيل شاودر»، فيلم ساز آلمانی، توليد شده درباره بسکتباليستی آمريکايی است که از همه جای اين دنيا در «ايران» بازی می کند، زير پوست اين فيلم تنش سياسی-اجتماعی موجود در ايران را در پی انتخابات بحث بر انگيز سال ۲۰۰۹ به تصوير می کشد.
تيل شاودر در مقام کارگردان اين فيلم به رويترز گفته «می خواستم فيلمی بسازم که به مخاطب اين فرصت را بدهد که اين فرهنگ، مسائل سياسی، مسائل مذهبی و مسائل اجتماعی اش را بهتر درک کند.» وی می افزايد «ورزش ابزار مناسبی برای مقصود من و برای باز کردن ذهن مردم به شمار می رود.»
در سال ۲۰۰۸ پس از آنکه کوين شپرد به تيم «لوله آاس شیراز»ملحق شد، شاودر يک سال تمام را برای فيلمبرداری از زندگی اين ورزشکار در ايران صرف کرد. وظيفه شپرد در تيم جديدش در شيراز ساده بود: او بايد تيم را به بازی های مرحله حذفی ليگ می رساند. تيم با حضور او به پيروزی های متعددی دست يافت.

در طول خط سير داستان فيلم، شپرد برداشت فرهنگی خود را نيز از جامعه ايران پيدا می کند و با سه دوست «نه چندان معمولی» آشنا می شود: سه زن به نام های الهه، هيلدا و لاله که به ديدن شپرد در آپارتمان محل اقامتش می روند، جايی که می توانند در خلوت خانه با خيال راحت به انتقاد از دولت و شيوه برخورد با زنان ايرانی بپردازند.
کوين شپرد به «رويترز» می گويد «آنچه در ايران اتفاق می افتد به اندازه کافی بد هست و برای زنان حتی بدتر.»
اين بسکتباليست آمريکايی درباره آموخته هايش از زنان ايرانی می گويد «عدم آزادی ای که دارند، اجبارشان به حفظ حجاب و ارزش رأی شان [شهادت شان] که نصف مردهاست.»
شپرد تلاش زنان ايرانی را با داستان ندا آقاسلطان مرتبط می داند، دختری ۲۶ ساله که در يک آژانس مسافرتی کار می کرد و لحظه جان باختنش بر اثر اصابت گلوله در جريان اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ ضبط شد و دربرابر چشم ميليون ها نفر در سراسر جهان قرار گرفت، – شپرد همچنين جنبش اعتراضی ايران را دارای شباهت به جنبش های حقوق مدنی در ايالات متحده در سال های دهه ۱۹۶۰ می داند.
شپرد و شاودر، هر دو، می گويند در تمام مدت اقامتشان در ايران به ندرت احساسات ضد آمريکايی را در ميان ايرانيان معمولی ديده اند.
اما در اواخر مشکلی بر سر راه این فیلمساز قرار گرفت: تيل شاودر که چندين بار به ايران سفر کرده و بدون مانعی از کشور خارج شده بود در جريان آخرين سفرش هيچ توضيحی در فرودگاه بين المللی ايران دستگير و روز بعد به نيويورک بازگردانده شد.
شاودر هم اکنون در بروکلين واقع در نيويورک زندگی می کند و اميدوار است فيلمش را تا پايان امسال به اکران برساند.
XS
SM
MD
LG