لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

اقدام ۲۵ سناتور کانادايی در دفاع از زندانيان سياسی ايرانی


لیندا فروم
لیندا فروم

بيست و پنج سناتور کانادايی روز سه‌شنبه هفتم فوريه خواستار آزادی فوری ۲۵ زندانی سياسی در ايران شدند.

اين ۲۵ سناتور همزمان در مجلس سنا حاضر شده و هر يک بيانيه ای در مورد يکی از زندانيان قرائت کردند. سناتور ليندا فروم مبتکر اين حرکت است. خانم فروم در اين خصوص می گويد اين يک تجربه زيبايی در زندگی من بود که شاهد بودم ۲۵ بيانيه (توسط سناتورها) يکی پس از ديگری در تشريح شقاوت و بی رحمی بی حد و اندازه رژيم ديکتاتوری ايران خوانده می شد.

خانم ليندا فروم به راديو فردا در تورنتو گفت باور دارم که پارلمان کانادا بايد به تلاش خود برای اظهار ناراحتی و انزجار از نقض فاحش حقوق بشر در ايران ادامه دهد. رژيم ايران بايد درک کند کانادا اقدامات آنها را رصد می کند.

در ميان اسامی زندانيان سياسی عقيدتی ايرانی که هر کدام از سناتورهای کانادايی در مورد آنها صحبت کردند اسامی زير ديده می شوند: عيسی سحرخيز، حشمت الله طبرزدی، احمد زيدآبادی، سعيد ملک پور، حسين درخشان، حميد قاسمی شال، عبداله مومنی، نسرين ستوده، بهاره هدايت، مهديه گلرو، عاطفه نبوی، يوسف ندرخوانی، مجيد دری، حسين رونقی، ضيا نبوی، کوهيار گودرزی، آرش صادقی، شبنم مددزاده، حامد روحی نژاد، سعيد متين پور، مهدی خدايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، رزيتا واثقی.

سناتور ليندا فروم در مورد چگونگی آغاز اين طرح می گويد در سپتامبر سال ۲۰۱۱ من در کنفرانس حقوق بشری در نيويورک شرکت کردم و در آن صحبت های تعدادی از زندانيان سياسی سابق از دور دنيا را گوش کردم. يکی از اين صحبت های تکان دهنده توسط يک زندانی سابق ايرانی انجام گرفت که قبلا در زندان اوين شکنجه شده بود. تنها جرم او اين بود که روزنامه نگار بود، درست مانند حرفه سابق من. توضيحات اين مرد در مورد شقاوت هايی که تحمل کرده؛ از جمله اينکه چندين بار به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، نمک داخل زخمش زده شده و باضافه اينکه ديدن انگشتان شکسته شده او من را تحت تاثير قرار داد.

خانم فروم می افزايد واقعا غيرممکن بود که آدم با شنيدن اين شهادت ها تحت تاثير قرار نگيرد و حرکتی نکند. من خواستم کاری انجام بدهم و وقتی به اتاوا بازگشتم در مجلس سنا ، با اطلاعاتی که يک فعال حقوق بشر ايرانی به من داده بود، در مورد زندانی بودن آيت الله بروجردی که يک فرد انسان دوست و منتقد رژيم ديکتاتوری ايران است، صحبت کردم.

اين سناتور کانادايی سپس به ديدارش با يک فعال حقوق بشر ايرانی در تورنتو اشاره می کند و می گويد که به توصيه اين فعال ايرانی ديگر اعضای سنا را به همکاری تشويق کردم تا اينکه در روز ۷ فوريه ۲۵ سناتور کانادايی که در طيف دولت قرار دارند يک به يک برخاستند تا با سخنان خود به بيش از ۲۵ زندانی سياسی مختلف ايرانی که زير فشار رژيم ايران هستند ادای احترام کنند.


ليندا فروم خود در مورد سه زندانی که کانادايی نيز هستند صحبت کرده است؛ سعيد ملک پور، حسين درخشان، حميد قاسمی سال. او می گويد پرونده سعيد ملک پور نسبت به بقيه حالت فوری دارد چرا که او اگرچه جرمی مرتکب نشده ولی در برابر اجرای حکم اعدام قرار دارد.

سناتور فروم می گويد پس از اين اقدام، همکاران من مرتب می پرسند "حال چه کار بيشتری می توانيم انجام دهيم؟" من متوجه شده ام که حتی بسياری از سناتورها عکس های زندانيانی که در موردشان صحبت کرده اند را روی ميز کار خود قرار داده اند.

اين سناتور کانادايی به تحريم ها عليه ايران نيز اشاره می کند و تاکيد دارد که اين تحريم ها کارساز است. او می گويد افتخار می کنم عضو دولتی هستم که سخت ترين تحريم ها را عليه رژيم ايران بکار بسته است.

عضو مجلس سنا از ايالت انتاريو در پايان با بيان اينکه سنای کانادا خواستار آزادی فوری تمام زندانيان سياسی که بصورت غيرقانونی زندانی شده اند است، وعده داد سناتورهای کانادايی در سنای کانادا به تلاش های خود در دفاع از زندانيان ايرانی ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG