لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

«کمپانی روسی هم فروش بنزين به ايران را متوقف می‌کند»


لوگوی شرکت لوک اویل که مقرش در مسکو است.
لوگوی شرکت لوک اویل که مقرش در مسکو است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «لوک اويل»، دومين شرکت بزرگ نفتی در روسيه، به دلیل تشدید فشار آمریکا برای تحریم علیه جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است که فروش بنزین به ایران را متوقف کند.

کمپانی «لوک اويل» هر دو ماه بين ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه بنزين به ايران صادر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از معامله‌گران نفتی می‌گويند که به دليل فشار آمریکا در زمینه تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی ايران، «لوک اويل» اين تصميم را گرفته است.

این غول نفتی روسیه فعاليت‌های تجاری فراوانی در آمريکا دارد و دو هزار پمپ بنزين در خاک ايالات متحده متعلق به اين شرکت است.

شرکت «لوک اويل» در اوایل فروردین‌ماه سال جاری اعلام کرد که به دليل خطر تحريم‌های آمريکا علیه ایران و شرکت‌های سرمایه‌گذار در این کشور، از بهره‌برداری و توسعه يک طرح نفتی در ایران خارج شده است.

«لوک اويل» در بيانيه‌ای در همین زمینه اعلام کرد که به دليل خطر تحريم‌های آمريکا مجبور به ترک پروژه «اناران» در ایران شده است.

«لوک اويل» در همان زمان اضافه کرد که زيان حاصل از ترک اين پروژه بالغ بر ۶۳ ميليون دلار است. اين شرکت نفتی می‌گوید: «به دليل خطر تحريم‌های اقتصادی آمريکا قادر به ادامه کار (در اين پروژه) نيست.»

«لوک اويل» که ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار شرکت بزرگ نفتی آمريکايی کونوکو فيليپس است در سال ۲۰۰۵ از اکتشاف ميدان بزرگ نفتی «اناران» خبر داده بود و سپس کار توسعه اين ميدان را آغاز کرد. اما این شرکت در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که تحريم‌های آمريکا مانع ادامه فعاليت‌های اين شرکت در ايران می‌شود.

در حال حاضر شرکت‌هایی که بيش از ۲۰ ميليون دلار در بخش نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاری کنند مشمول تحريم‌های آمريکا می‌شوند.

در ماه مارس گذشته نيز شرکت هلندی - انگليسی «شل» اعلام کرد فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است. پيش از شل نيز شرکت‌های مهم گلنکور و ويتول فروش بنزين به ايران را متوقف کردند.

ايران پنجمين صادرکننده نفت جهان در ماه مارس روزانه ۱۲۸ هزار بشکه بنزين خريداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، معامله‌گران نفت می‌گويند که علي‌رغم تحريم‌ها عليه ايران، تهران چندان مشکلی برای خريد بنزين از بازار جهانی ندارد، ولی مجبور است مبلغی بيش از قيمت بازار بپردازد.

ايران مشتری شرکت‌های مهمی از جمله توتال فرانسه، پتروناس مالزی و ايندي‌پندنت پتروليم گروپ کويت است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده و از ايران خواسته است تا فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

ايران هر بار با سرپيچی از اين درخواست‌ها، فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم در خاک خود را توسعه داده است. به همين دليل، کشورهای غربی در صدد هستند تا قطعنامه تحريمی ديگری را عليه ايران تصويب کنند.

گفته می‌شود تحریم‌های جدید احتمالا بیش از همه بخش‌های انرژی ایران را هدف قرار خواهند داد.
XS
SM
MD
LG