لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

اهدای «جایزه صلح دانشجویی» به مجید توکلی برای مبارزه برای دموکراسی


جایزه صلح دانشجویی برای مجید توکلی، عکس از دانشجو نیوز
جایزه صلح دانشجویی برای مجید توکلی، عکس از دانشجو نیوز
جايزه صلح دانشجويی عصر روز جمعه در شهر تُروندهايم نروژ به مجيد توکلی، دانشجوی زندانی ايرانی تقديم شد.
در اين مراسم از مجيد توکلی به پاس تلاش‌هايش در راه ارتقای صلح، دموکراسی و آزادی تقدير شد.
جايزه صلح دانشجويی هر دو سال يک بار به دانشجويی که برای پيشبرد صلح، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می‌کند، اهدا می‌شود.
مجيد توکلی در ۱۶ آذر سال ۸۸ در دانشگاه اميرکبير آيت‌الله خامنه‌ای را «ديکتاتور» ناميد و پس از آن مورد ضرب و شتم نيروهای امنيتی قرار گرفت و بازداشت شد.
مجيد توکلی از آن زمان تاکنون به مرخصی نيامده است.
راديو فردا در اين‌باره با محمود اميری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ايران که يکی از سخنرانان مراسم اهدای جايزه صلح دانشجويی بود، گفت‌وگو کرده است.
آقای اميری‌مقدم در مورد مراسم روز جمعه بگيد که چطور برگزار شد و استقبال از آن چطور بود؟
- جمعه عصر مراسم با راهپيمايی آرام آغاز شد. هزاران نفر درحالی‌که مشعل بدست داشتند، از وسط شهر تروندهايم عبور کردند. اکثرا دانشجو بودند و دانشجويانی از صد و شانزده کشور مختلف در اين راهپيمايی و در مراسم اهدای جايزه شرکت داشتند. در شهر پوسترهايی از مجيد توکلی نصب شده بود. مراسم در بزرگترين سال شهر که ظرفيت هزار نفره دارد برگزار شد. تمام سالن پر شده بود.
- مهمانانی که شرکت کرده بودند، چه کسانی بودند؟
- يکسری از افرادی که بودند، دعوت شده بودند و تعدادی هم بليط خريده بودند که شرکت کنند. در بين مهمانان برنده جايزه صلح دانشجويی يازده سال پيش هم شرکت داشت. او فعال سابق دانشجويی برمه است و زمانی که جايزه گرفت در زندان بود. يکی از سخنرانان اين جلسه هم بود. اسمشون هست مين کن ينگ. ديدن يک برنده جايزه که قبلا هم زندانی سياسی بود خيلی روی همه حاضران تاثير گذاشت. او گفت ما همه مجيد توکلی هستيم.
- کميته صلح دانشجويی دليل اهدای جايزه به مجيد توکلی را چه عنوان کرد؟
- رييس کميته پيش از اهدای نمادين جايزه به مجيد توکلی گفت که کانديداهای زيادی از سراسر دنيا وجود داشته‌اند. چند صد نفر از قسمت‌های مختلف دنيا بوده‌اند که طی يک پروسه خيلی دقيق که چندين ماه هم طول کشيد، کميته صلح بين‌المللی به اتفاق آرا به اين نتيجه رسيد که جايزه را به مجيد توکلی اهدا کند.

بخاطر شجاعت مجيد توکلی و فعاليت و مبارزه‌اش در راستای حقوق بشر و دموکراسی با استفاده از شيوه‌های مسالمت‌آميز و آزادی بيان. در عين حال اشاره شد که اين جايزه نه تنها به مجيد توکلی بلکه به جنبش دانشجويی ايران تعلق دارد و اشاره شد به تمام دانشجويان ايرانی که بخاطر ابراز عقايدشان و مبارزه‌شان برای حقوق بشر در زندان هستند و بعضی از آنها برای هميشه يا برای يک ترم از دانشگاه اخراج شده‌اند و بهای مبارزه‌شان را می‌پردازند.
- همزمان از يک پلاک در يکی از خيابان‌های شهر تروندهايم در نروژ به نام مجيد توکلی پرده‌برداری شد. از اين مراسم بگوييد.
- روز پنجشنبه در يک مراسم ديگر از يک پلاک که اسم مجيد توکلی روی آن حک شده بود، پرده‌برداری شد. در اين مراسم هنرمندانی بودند که هنرنمايی کردند و چند سخنرانی انجام شد.
- آقای اميری مقدم اين کار هم پرده‌برداری از پلاکی به نام مجيد توکلی و هم اهدای جايزه صلح دانشجويی به او چه تاثير بين‌المللی می‌تواند داشته باشد؟
- اينکه يک دانشجوی جوان ايرانی که در زندان رجايی‌شهر هست و از زمان دستگيری اجازه مرخصی نداشته و حکومت ايران سعی می‌کند او فراموش شود، می‌بينيم نه تنها فراموش نشده بلکه صدای او بلند تر از هميشه است. در مراسم روز جمعه می‌ديديم که هزار مجيد توکلی در آنجاست. اسم او برای هميشه بخاطر شجاعت و مبارزاتی که کرده در خيابانی در نروژ حک شده است.
- اعلام شده جايزه صلح دانشجويی به‌طور نمادين به مجيد توکلی اهدا شده. جايزه باقی می‌ماند تا شايد روزی مجيد توکلی خودش موفق شود به نروژ رفته و جايزه‌اش را دريافت کند. در اين باره چه حرف‌هايی زده شد؟
- همه اميد داشتند که دير يا زود مجيد آزاد شود. بويژه با ديدن برنده جايزه صلح دانشجويی که از برمه آمده بود. همه ابراز اميدواری می‌کردند که خود مجيد روزی شخصا به تروندهايم بيايد و در اين فستيوال دانشجويی شرکت کند و جايزه‌اش را دريافت کند.
- آقای اميری‌مقدم درباره جايزه صلح دانشجويی و نهادی که اين جايزه را به مجيد توکلی تقديم کرده، توضيح دهيد.
- اسم اين نهاد جايزه صلح دانشجويی است که از چند نهاد دانشجويی در نروژ تشکيل شده. حدود چهارده سال است که اين جايزه را دو سال يک‌بار به دانشجويی که در راستای حقوق بشر و دموکراسی با استفاده از شيوه‌های صلح‌آميز مبارزه می‌کند، تقديم می‌شود. جايزه توسط يک نهاد کاملا مدنی داده می‌شود و دولت و احزاب سياسی هيچ نقشی در انتخاب کانديداها و برندگان اين جايزه ندارند.
XS
SM
MD
LG