لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

دستور المالکی: درگیری با شیعیان، کاملا متوقف شود


نوری مالکی نخست وزیر عراق.عکس از خبرگزاری (EPA)
نوری مالکی نخست وزیر عراق.عکس از خبرگزاری (EPA)

نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز جمعه به نيروهای ارتش اين کشور دستور داد تا حملات عليه شبه نظاميان شيعه را کاملا متوقف کنند تا اين نيروها فرصت داشته باشند تسليم شوند و سلاح های خود را تحويل دهند.


بيانيه نخست وزير عراق در حالی صادر شد، که وی پنجشنبه گذشته گفته بود که مصمم است شدت عمل ارتش عراق در برابر شبه نظاميان شيعه در جنوب عراق را، همزمان با اقدام عليه ديگر شبه نظاميان در بغداد و ديگر نقاط آن کشور پيگيری کند.


اين بيانيه پس از آن صادر شد که مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، اعلام کرد که اگر نيروهای عراقی به دستگيری شبه نظاميان سپاه مهدی ادامه دهند، هواداران وی دست به تلافی می زنند.


صادق ريکابی از مشاوران بلندپايه نوری المالکی، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «فقط نيايد به دنبال راه حلی نظامی بود. راه حل سياسی نيز بايد برای حل اين بحران وجود داشته باشد و بيانيه نخست وزير عراق در همين رابطه است.»


  • «فقط نيايد به دنبال راه حلی نظامی بود. راه حل سياسی نيز بايد برای حل اين بحران وجود داشته باشد و بيانيه نخست وزير عراق در همين رابطه است.»
مشاور نوری المالکی

وی افزود: «ما بايد آرامش خود را حفظ کنيم. بسياری از سياستمداران به نوری المالکی توصيه کردند که از درگيری خودداری کند چرا که اين امر به نفع گروه های ديگر تمام می شود.»


حسن الرباعی، يکی از ۳۰ نماينده هوادار مقتدا صدر در پارلمان عراق نیز به آسوشيتدپرس گفت: «بيانيه روز جمعه نخست وزير پس از مذاکرات نمايندگان مقتدا صدر با نوری المالکی در روز پنجشنبه صادر شده است.»


وی افزود مذاکرات با دولت برای آزادی شبه نظاميان دستگير شده همچنان ادامه دارد.


در بيانيه روز جمعه نخست وزير عراق آمده است که تندروهايی که سلاح خود را بر زمين بگذارند مجازات نخواهند شد.


مقامات نظامی آمريکايی تاکنون اظهار نظری در مورد بياينه نوری المالکی نکرده اند.


از روز سه شنبه، ۲۵ مارس، درگيری های شديد بين نيروهای امنيتی عراق و شبه نظاميان مقتدی صدر در بصره آغاز شد و نوری المالکی نخست وزير عراق هدف اين عمليات را پايان دادن به درگيری های شبه نظاميان اعلام کرد.


مقتدا صدر روز يکشنبه از نيروهای خود خواست تا به درگيری ها پايان دهند و با دولت همکاری کنند. اين روحانی جوان دو روز بعد از پيام، از نيروهای خود برای «دفاع از مردم و سرزمين عراق» تشکر کرد.


شبه نظاميان مقتدا صدر برخلاف درخواست دولت عراق، سلاح های خود را به ارتش اين کشور تحويل نداده اند و کماکان مسلح هستند.


جان شيرر از مسئولين سازمان ملل متحد در اردن می گويد که دست کم حدود ۷۰۰ نفر بر اثر درگيری های بصره جان باختند و هزار و ۵۰۰ نفر ديگر زخمی شده اند.


درهمین حال مقتدی صدر از مردم خواسته است تا روز چهارشنبه اين هفته به خيابان ها آمده و بر ضد حضور نيروهای آمريکايی در عراق، تظاهرات کنند.


آمریکا بارها ایران را متهم کرده که به نیروهای مقتدا صدر کمک مالی کرده و سلاح در اختیار آنها قرار می دهد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف خود رابر قراری ثبات در عراق خوانده است.


XS
SM
MD
LG