لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

سفر مالکی به ترکیه برای مذاکره درباره جدایی طلبان کرد


نخست وزیر عراق در فرودگاه آنکارا اعلام کرد که گفت و گو با مقامات ترکیه برای افزایش همکاری در مسایل امنیتی، اقتصادی و تجاری خواهد بود.
نخست وزیر عراق در فرودگاه آنکارا اعلام کرد که گفت و گو با مقامات ترکیه برای افزایش همکاری در مسایل امنیتی، اقتصادی و تجاری خواهد بود.

در حالی که با خروج وزرای سنی از کابینه، بحران سیاسی در دولت عراق بالا گرفته است، نخست وزیر این کشور برای گفت وگو درباره جدایی طلبان کرد به ترکیه رفته است.


نخست وزیر عراق در فرودگاه آنکارا اعلام کرد که گفت و گو با مقامات ترکیه برای افزایش همکاری در مسایل امنیتی، اقتصادی و تجاری خواهد بود.


گزارش های رسیده حاکیست که از پیش از سفر آقای مالکی به ترکیه تنش درباره فعالیت های جدایی طلبان کرد ترکیه و نفوذ آنها به خاک عراق بالا گرفته است.


به همین منظور، دولت ترکیه نیروهای خود در مرز این کشور با عراق را به ۲۰ هزار نفر افزایش داده تا مانع ورود شبه نظامیان حزب کارگران کردستان -«پ ک ک»- به داخل خاک ترکیه شود.


آنکارا از دولت عراق خواسته است تا دفاتر «پ ک ک» را در این کشور تعطیل کرده و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی این گروه را ممنوع کند و مقامات ارشد «پ ک ک» را به ترکیه تحویل دهد. دولت ترکیه مدعی است که ۳۱۰۰ شبه نظامی «پ ک ک» در کردستان عراق مستقر شده اند.



آنکارا از دولت عراق خواسته است تا دفاتر «پ ک ک» را در این کشور تعطیل کرده و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی این گروه را ممنوع کند و مقامات ارشد «پ ک ک» را به ترکیه تحویل دهد.

دولت های آمریکا و عراق از ترکیه خواسته اند تا از هر گونه عملیات نظامی در عراق خودداری کند و مسعود بارزانی، رييس حکومت منطقه کردستان عراق نیز تقاضای ترکیه برای سرکوب «پ ک ک» را رد کرده است.


نیهات علی اوزکان از بنیاد «پژوهشی سیاست اقتصادی ترکیه» می گوید که دولت عراق قدرت و اختیارات لازم را برای اجرای سیاست خود در شمال عراق ندارد.


دولت رجب طیب اردوغان از سوی نمایندگان ملی گرا در پارلمان ترکیه تحت فشار قرار دارد و آنها خواستار ورود نبروهای ارتش به کردستان عراق برای سرکوب شورشیان شده اند.


بحران سیاسی در دولت عراق


در همین حال، بحران سیاسی در دولت عراق با خارج شدن پنج وزیر دیگر از کابینه نوری المالکی وخیم تر شده است.


این پنج وزیر که از هواداران ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق هستند اعلام کردند که در جلسات دولت به طور موقت شرکت نمی کنند.


«جبهه وفاق »که بزرگترین واحد متشکل از سنی ها است هفته گذشته شش وزیر خود را از کابینه نوری المالکی خارج کرد. هم اکنون هیچ وزیر سنی در کابینه نخست وزیر عراق حضور ندارد.


این وزیران، نوری المالکی را به دلیل پیگیری نکردن اصلاحات سیاسی به شدت مورد انتقاد قرار داده اند و خواستار آشتی ملی و شرکت دادن گروه های سیاسی عراق در ساختار قدرت برای پایان بخشیدن به درگیری های فرقه ای شدند.


به گزارش آسوشیتدپرس، جلال طالبانی رییس جمهوری کرد تبار عراق برای بازگرداندن وزیران سنی به دولت تلاش می کند و برای این امر با فرستاده کاخ سفید به بغداد و رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق دیدار و گفت و گو کرده است.


در همین حال، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که «ایالات متحده با دولت نوری المالکی به خوبی همکاری می کند.»


وی در مورد بحران کابینه عراق گفت هم اکنون بحث مثبتی در عراق در جریان است و مردم عراق خود می توانند در مورد عملکرد دولت این کشور قضاوت کنند.


XS
SM
MD
LG