لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

«تحريم ها بی دليل اعمال نشده اند اگر علت برطرف شود،‌ دليلی برای وجود تحريم نیست»


مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با رادیو فردا می گوید «تحريم ها بی دليل اعمال نشده اند. اگر علت برطرف شود،‌ دليلی برای وجود تحريم وجود ندارد.» متن کامل مصاحبه رادیو فردا با مایکل مان به شرح زیر است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم


حسن روحانی وقتی رسما سمت رياست جمهوری را برعهده گرفت گفت بهتر است با ايران به زبان تکريم و نه تحريم سخن گفته شود. واکنش اتحاديه اروپا به اين گفته چيست؟

خب اولا اتحاديه اروپا با همه کشورها با احترام مواجه می شود. در مورد تحريم ها هميشه گفته ايم که تحريم ها فقط به صرف اعمال کردن، وجود ندارند. اين تحريم های بخشی از استراتژی دوسويه ما در مورد ايران است.

يک جنبه اين است که ما برنامه هسته ای ايران و منابع مالی آن را به دليل نقض تعهدات بين المللی ايران، با تحريم ها هدف می گيريم و از سوی ديگر ايران را ترغيب می کنيم که به ميز مذاکره بازگردد. در نتيجه يک دليل تحريم ها،‌ترغيب ايران به مذاکره جدی با ماست.

ما در ديدار پيشين، که چند ماهی از آن گذشته، پيشنهادی در راستای اعتماد سازی بر روی ميز گذاشته ايم،‌ و اميدواريم که دولت جديد ايران، و مذاکره کننده جديد هسته ای ايران، به ميز مذاکره بازگردند و ما پيشرفتی سريع در روند مذاکرات را شاهد باشيم.

جامعه بين المللی نگرانی‌هايی جدی درباره اهداف برنامه هسته ای ايران دارد، و بيم آن دارد که اين برنامه جنبه نظامی داشته باشد. ما می خواهيم ايران ما را متقاعد کند که اين برنامه تنها جنبه صلح آميز دارد و برای استفاده از انرژی هسته ای است و نگرانی های جامعه بين المللی را برطرف کند.

رييس جمهوری جديد ايران در چند سخنرانی ای که تا کنون داشته، اعلام کرد که دولتش در جهت لغو تحريم ها گام برخواهد داشت. آيا اتحاديه اروپا اين رويکرد را به عنوان يک پيام دريافت می کند؟

گفتم ،‌تحريم ها بی دليل اعمال نشده اند. اگر علت برطرف شود،‌ دليلی برای وجود تحريم نیست. درنتيجه اگر دولت جديد درباره رفع تحريمها جدی است، بايد ايران را متعهد به اجرای وظايفش در جامعه بين المللی بکند و به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و آژانس بين المللی انرژی اتمی احترام بگذارد و عمل کند. به دنيا ثابت کند که در راستای نظامی کردن ِ برنامه هسته ای اش گام برنمی‌ دارد. درصورتيکه اين قدمها برداشته شود، علتی برای اعمال تحريم ها باقی نمی ماند.

در مصاحبه پيشينی که شما با راديو فردا داشتيد، گفتيد که دوران انتقالی در جريان است،‌ و تا روی کار آمدن دولت جديد، ارتباط رسمی ای بين گروه پنج به علاوه يک با طرف ايرانی وجود ندارد. اين روزها که حسن روحانی، به طور رسمی رييس جمهوری ايران شده، اين وضعيت به چه شکلی است؟

تا آنجايی که من خبر دارم، تيم مذاکره کننده هسته ای در ايران هنوز به طور رسمی انتخاب نشده است. ما بايد برای برقراری ارتباط منتظر انتصاب رسمی اين تيم باشيم. آشکار است که ما عميقا تمايل به برقراری اين ارتباط داريم،‌ چرا که خواهان پيشرفت فوری در اين پرونده هستيم. اما خب منتظريم. مطمئننا طرف ايرانی پس از تصميمات رسمی و انتصاب تيم، ارتباط را برقرار خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG