لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

توقف همکاری بزرگترين شرکت حمل و نقل کشتيرانی جهان با ايران


بخش بزرگی از واردات جمهوری اسلامی، به وسيله کشتی های شرکت مرسک حمل می شوند.
بخش بزرگی از واردات جمهوری اسلامی، به وسيله کشتی های شرکت مرسک حمل می شوند.
سخنگوی شرکت مرسک،‌ بزرگترين شرکت حمل و نقل کشتيرانی در جهان،‌ چهارشنبه، اعلام کرد که اين شرکت، حمل ونقل کالا برای ايران را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ او دليل اين اقدام را افزايش تحريم های جهانی عليه ايران دانسته است.

به گزارش شبکه «فاکس نيوز»، اين تصميم شرکت مرسک در حالی مطرح می شود که فشار غرب بر روی جمهوری اسلامی به دليل نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای ايران و ادامه تهديدها عليه اسرائيل، شدت يافته است. تحريم های غرب عليه ايران تا کنون اقتصاد کشور را با مشکلات عديده ای مواجه ساخته و موجب سقوط ارزش واحد پولی ريال شده است.

شرکت کشتيرانی مرسک در بيانيه ای که برای «فاکس نيوز» ارسال شده، تصريح کرده که تصميم فوق را در راستای تحريم های اتحاديه اروپا و ايالات متحده اتخاذ کرده است: «نظر به تحريم های اتحاديه اروپا و تشديد تحريم های ايالات متحده، شرکت مرسک ازين پس نخواهد توانست فعاليت خود در ايران را ادامه دهد. بنابراين، مقرر شده که فعاليت های شرکت به مقصد ايران و از مبدأ آن کشور به طور کامل متوقف شود.»

تصميم يکجانبه شرکت کشتيرانی مرسک از آن جهت حائز اهميت است که بخش بزرگی از واردات جمهوری اسلامی، اعم از محموله های کانتينری و فله ای، به وسيله کشتی های آن شرکت حمل می شوند.

يکی از سخنگويان شرکت مرسک در گفت و گو با خبرگذاری رويترز اعلام کرده که «شرکت، بر مبنای عملگرايی و بر اساس سودسنجی ادامه ارائه خدمات محدود در ايران در برابر خطرهای موجود و ريسک از دست دادن فرصت های کاری در ديگر نقاط، بخصوص در ايالت متحده، به اين جمع بندی رسيد.»

سخنگوی شرکت مرسک که مقر اصلی آن در شهر کپنهاگ، پايتخت دانمارک قرار دارد، همچنين به رويترز گفته است که فعاليت آن شرکت در ايران شامل حمل مواد خوراکی و ديگر انواع کالا به ايران بوده که برای منفعت مردم عادی آن کشور بوده است. اين نماينده شرکت مرسک در ادامه تأکيد کرده «مايه تأسف است که اين فعاليت ها متوقف می شود.»

شرکت کشتيرانی مرسک در عين حال اعلام کرده که برای ادامه ارائه خدمات در ايران پس از لغو احتمالی تحريم ها، نمايندگی خود را به صورت غيرفعال در ايران حفظ خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG