لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۶

گاردین: تحريم مانع رسيدن داروهای حياتی به ايران است


اقدامات تنبيهی و تحريم های غرب عليه برنامه های هسته ای ايران باعث شده که واردات بسياری از داروهای حياتی برای بيماری هايی شبيه به سرطان مختل و يا کاملا متوقف شوند.

روزنامه بريتانيايی « گاردين » در مقدمه گزارش مفصل خود می نويسد که سلامت و جان بسياری از افراد مبتلا به بيماريهای جدی تحت تاثير تحريم های بين المللی عليه ايران به خطر افتاده و تحت تاثير اين وضعيت داروهای لازم برای درمان بيماران سرطانی و هموفيلی به شدت ناياب شده است.

دولتهای غربی در قوانين تصويب شده مربوط به تحريم ايران استثناهايی در مورد صادرات دارو قايل شده اند با اين هدف که داروهای ضروری و حياتی بتواند به ايران صادر شود. اما به دليل وجود تحريم های ديگر ، يعنی تحريم همه جانبه معاملات با بانکهای ايرانی و همينطور ممنوعيت صادرات کالاهايی که مصرف دوگانه دارند، عملا کار صدور دارو به ايران با مشکلات قانونی و عملی مواجه می شود.

مديرکل شرکت داروپخش که بزرگترين شرکت دارويی ايران است می گويد موانع موجود بر سر نقل و انتقال ارز در سيستم بانکی باعث شده که معامله و واردات دارو مختل شود. به گفته وی برخی از داروهای حياتی از جمله داروهای لازم برای شيمی درمانی بيماران مبتلا به سرطان اکنون به شدت ناياب شده اند.

روزنامه « گاردين » يادآوری می کند که مقامات دولتهای اروپايی از احتمال وقوع فاجعه ای در ايران نظير آنچه که در دوران تحريم های عراق موسوم به « نفت در مقابل غذا و دارو» روی داد، اطلاع دارند و اکنون در نهادهای تصميم گير اتحاديه اروپا مذاکراتی برای تامين نيازهای دارويی بيماران جدی و خطرناک در ايران جريان دارد.

وزارت خزانه داری آمريکا نيز می گويد که تلاش دارد تا بانکهای بين المللی را مطمئن سازد که در صورت نقل و انتقال ارز مربوط به نيازهای بشردوستانه برای صادرات به ايران ازسوی آمريکا مجازات نخواهند شد.

با اين همه مقررات کشورهای اتحاديه اروپا و آمريکا در مورد انجام معاملات بانکی با ايران باعث شده که اکثر بانکهای غربی از انجام هرگونه معامله ای با ايران خودداری کنند حتی اگر اين معاملات مربوط به واردات و خريد دارو باشد.

مدير شرکت داروسازی داروپخش می گويد:« غرب وقتی می گويد که بخش پزشکی و دارويی ايران را تحريم نکرده دروغ می گويد . چون در ماههای اخير اکثر شرکت های بزرگ داروسازی در کشورهای غربی ديگر حاضر نيستند با ما معامله کنند.»

يک مقام بريتانيايی می گويد که مشکل در اين است که اکثر شرکت های داروسازی و بانکهای غربی به خاطر نگرانی از احتمال ضربه خوردن به وجهه خود حتی در موارد قانونی از معامله با ايران خودداری می کنند.»

روزنامه « گاردين » هشدار می دهد که تشديد بحران در سيستم بهداشت و درمان ايران تحت تاثير کمبود دارو به زودی ممکن است به مرحله خطرناکی برسد و در آنصورت ديگر برای هدفمند کردن تحريم ها و باز کردن راه صدور دارو دير شده باشد.

طبق آمار رسمی هر ساله در ايران بيش از ۸۵ هزار مورد جديد از ابتلا به سرطان تشخيص داده می شود و همه اين افراد به داروهای حياتی برای شيمی درمانی و پرتودرمانی نياز دارند.

کارشناس بهداشت و درمان ايران می گويند که رقم ابتلا به بيماری سرطان طی پنج سال گذشته دو برابر شده است که آن را « سونامی سرطان» می نامند. به گفته متخصصان عوامل اصلی اين جهش خطرناک در رقم مبتلايان به سرطان آلودگی هوا، آب و خاک و احتمالا گسترش بی رويه واردات مواد غذايی ارزان قيمت و با کيفيت نازل است.

بيماران هموفيلی ايران که حدود هشت هزار نفر هستند اکنون با کمبود داروهای حياتی روبرو هستند . علاوه بر اين طبق آمار رسمی حدود بيست و پنج هزار نفر مبتلايان به بيماری ايدز نيز اکنون از کمبود دارو رنج می برند.

روزنامه « گاردين» يادآوری می کند که در غياب داروهايی که هميشه توسط سيستم بهداشت و درمان توزيع می شده اکنون بازار سياه دارو رونق گرفته و بسياری از اين داروها به صورت قاچاق وارد ايران شده و به چند برابر قيمت فروخته می شوند. اما مشکل اين است که کسی نمی تواند استاندارد و کيفيت اين داروها را تشخيص دهد.

يکی ديگر از پيامدهای تحريم های بين المللی عليه ايران محدود شدن فعاليت بخش خصوصی و در مقابل گسترش حضور اقتصادی نهادهای وابسته به سپاه و دستگاه امنيتی ايران است.

اين شرکت ها با دسترسی به ارز دولتی حضور خود را در تمامی عرصه های واردات و صادرات گسترش داده اند. آنها از جمله با استفاده از ارز دولتی دارو را در بازار ايران خريداری کرده و به عراق صادر می کنند که خود بر مشکل کمبود دارو در ايران افزوده است.
XS
SM
MD
LG