لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

ارتش آمریکا: ۳۸ شبه نظامی شيعه در عراق کشته شدند


شبه نظامیان، روز یکشنبه، به چند ایستگاه بازرسی حمله کردند. (عکس: AFP)
شبه نظامیان، روز یکشنبه، به چند ایستگاه بازرسی حمله کردند. (عکس: AFP)

مقامات نظامی آمريکايی، روز دوشنبه، اعلام کردند که در درگيری های روز يکشنبه، سربازان عراقی و آمريکايی، ۳۸ شبه نظامی شيعه را کشته اند.


۲۲ نفر از شبه نظاميان در حمله به يک ایستگاه بازرسی نظامی در بغداد کشته شده اند. به نظر می رسد که شبه نظاميان روز يکشنبه به چند ايستگاه بازرسی نظامی، و منطقه سبز که مقر سفارت آمريکا و بسياری از ساختمان های دولتی است، حمله کرده اند.


راکت باران منطقه سبز در روز دوشنبه نيز ادامه پيدا کرده است. سفارت آمريکا در بغداد ضمن تاييد اين خبر اعلام کرد که اين حمله کشته و يا مجروحی جدی بر جای نگذاشته است.


منطقه سبز، بارها از ماه مارس، يعنی از زمانی که نيروهای عراقی به پشتيبانی ارتش آمريکا، شبه نظاميان سپاه مهدی در بصره را مورد حمله قرار دادند، راکت باران شده است.


اکثر درگيری های روز يکشنبه، بين شبه نظاميان شيعه و نيروهای عراقی و آمريکايی، در شهرک صدر، مقر سپاه مهدی، مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه، اتفاق افتاده است.


ارتش آمريکا در بيانيه ای اعلام کرده است که روز يکشنبه سربازان عراقی و آمريکايی از سوی يک «گروه بزرگ تبهکار» مورد حمله واقع شدند.


به گزارش آسوشيتدپرس، سربازان آمريکايی با استفاده از تانک های « آبرامز» به اين حمله پاسخ گفتند.


مقامات بيمارستان محلی نيز اعلام کرده اند که بر اثر درگيری ها در شهرک صدر ۵۸ نفر از جمله پنج کودک و هشت زن زخمی شدند.


صلاح عبيدی، سخنگوی مقتدا صدر در نجف، تقاضاهای نوری المالکی، نخست وزير شيعه عراق، برای توقف عمليات عليه شبه نظاميان شيعه را غير منطقی دانست.


نوری المالکی از شبه نظاميان خواسته است تا سلاح های سنگين خود و افراد تحت تعقيب را تحويل نيروهای دولتی دهند.


مقتدا صدر تهديد کرده است که اگر دولت عراق و نيروهای آمريکايی از عملياتشان در راه نابودی سپاه مهدی باز نايستند، وی اعلان جنگ تمام عيار خواهد داد و تا آزادی کامل عراق، به مبارزه با آن ها ادامه خواهد داد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، هفته گذشته تهديدات اين روحانی تندرو را به استهزا گرفته و گفت: «مقتدا صدر خشنود است از اين که خود در امن و امان در ايران بماند و فرمان بدهد و تهديد کند.»


خانم رايس افزود:« معنای تهديدات مقتدا صدر اين است که پيروان وی، در غياب او، می توانند جان بدهند و کشته شوند.»


آمريکا، ايران را متهم می کند که از شبه نظاميان شيعه مالی و نظامی می کند و آنها را تعليم می دهد. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف خود را ثبات دولت عراق خوانده است.


XS
SM
MD
LG