لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

اسرائيل قصد دارد از آمريکا سيستم دفاع ضد موشکی بخرد


 اهود باراک وزير دفاع اسرائیل
اهود باراک وزير دفاع اسرائیل
منابع وزارت دفاع اسرائيل روز سه شنبه به آسوشیتدپرس گفتند که اهود باراک وزير دفاع اين کشور اميدوار است که با خريد سيستم دفاع ضد موشکی از آمريکا حفاظت از شهرهای مرزی اسرائيل در مقابل حملات موشکی و خمپاره باران را تقويت کند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول منابع وزارت دفاع که نخواستند هویتشان فاش شود، نقل می کند که اهود باراک در نظر دارد در سفر ماه ژوئن به واشنگتن موضوع خريد سيستم دفاع موشکی و رادارهای «وولکان فالانکس» را با رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا در ميان بگذارد.

سيستم دفاع موشکی و رادارهای «وولکان فالانکس» محصول شرکت آمريکايی رايتئون قرار است در چتر حفاظتی چند لايه ای گنجانده شود که سيستم حفاظتی «گنبد آهنين» نام دارد و شامل دو سيستم دفاع ضد موشکی ديگر است که در حال حاضر در طرحی مشترک با آمريکا در حال توسعه و توليد هستند.

در جريان حملات چند ماه پيش اسرائيل به نوار غزه شبه نظاميان فلسطينی موشک هايی با برد ۴۵ کيلومتر را به خاک اسرائيل شليک می کردند و هنوز هم مناطق مرزی اسرائيل را با خمپاره هدف حمله قرار می دهند.

وزارت دفاع اسرائيل از سال ۲۰۰۳ در حال بررسی تقويت سيستم دفاع ضد موشکی خود بوده است ولی پس از جنگ با حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ اين برنامه اولويت بيشتری پيدا کرده است. در جريان آن جنگ بيش از چهار هزار موشک «کاتيوشا» از سوی شبه نظامیان حزب الله به خاک اسرائيل شليک شد.

انتظار می رود که اين سيستم دفاع ضد موشکی که با ليزر کار می کند در سال آينده به مرحله توليد برسد. شرکت تسليحاتی اسرائيلی رافائل همچنين با شرکت آمريکايی «رايتئون» روی سيستم دفاعی ديگری برای مقابله با موشک های ميان برد مشغول به کار است.

برای مقابله با خطر موشک های دوربرد، نظير حمله موشکی احتمالی ايران، صنايع هوايی اسرائيل و شرکت آمريکايی بوئينگ در حال توليد موشک های موسوم به «پيکان» هستند که مرحله آزمايشی آنها به پايان رسيده و تعدادی از آنها هم اکنون در اختيار نيروهای مسلح اسرائيل قرار دارند.

پيشرفته ترين نوع اين موشک به نام «پيکان ۲» به طور مشخص برای مقابله با موشک های دوربرد ايران از نوع «شهاب» طراحی شده است که قادرند کلاهک هسته ای حمل کنند. موشک های «شهاب ۳» ساخت ايران با بردی حدود دو هزار کيلومتر می توانند خاک اسرائيل را هدف قرار دهند.

از نگاه رهبران اسرائيل برنامه های هسته ای و توليد موشک های دوربرد توسط ايران بزرگترين خطر برای امنيت آن کشور است.
XS
SM
MD
LG