لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

راه شيری: جايگاه ميلياردها سياره مانند زمين


فضاشناسانی که سياره های سنگی و با درجه حرارت مناسب برای زيستن را دنبال می کنند می گويند که احتمالا ده ها ميليارد سياره از اين نوع فقط در کهکشان راه شيری وجود دارد.

به نوشته روزنامه «گاردين» يک گروه از کارشناسان فضايی اروپا می گويند که حدود ۴۰ درصد از ستاره های موجود در کهکشان راه شيری سياره هايی دارند که از نظر موقعيت و درجه حرارت در وضعيتی هستند که احتمال وجود آب در سطح آنها ممکن است.

با توجه به اينکه حدود صدو شصت ميليارد ستاره در کهکشان راه شيری وجود دارد احتمالا تعداد سياره هايی که به دور آنها می چرخند و شرايط لازم برای حيات ، از جمله دمای مناسب و رطوبت لازم را دارند، ده ها ميليارد مورد است.

اين گروه پژوهشی می گويد که وجود چنين سياره هايی در مدار چهل درصد از ستاره های کهکشان راه شيری بيشتر از تعداد و درصدی است که انتظار آن می رفت. اين پژوهش اولين مورد از شمارش سياره هايی است که اصطلاحا «ابر زمين» ناميده می شوند. اندازه آنها معادل کره زمين و يا حداکثر ده برابر آن است.

در بخش اول اين پژوهش صد و دو مورد از ستاره های واقع در آسمان جنوبی توسط تلسکوپ مرکز ستاره شناسی اروپايی در کشور شيلی مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران متوجه شدند که در کهکشان راه شيری تعداد سياره های سنگی به نسبت بسياربيشتر از نوع ديگر سياره هايی است که همچون سياره کيوان در منظومه ما از توده های گاز تشکيل شده اند.

با اين همه تمام سياره های سنگی در کهکشان راه شيری شرايط مناسبی برای وجود حيات ندارند.

با توجه به اينکه درجه حرارت اکثر ستاره های موجود در کهکشان راه شيری از درجه حرارت خورشيد پايين تر است سياره هايی که در سطح آنها آب وجود داشته باشد قاعدتا بايد فاصله کمتری با خورشيد خود داشته باشند.

در يک چنين حالتی اتمسفر و سطح آن مورد تابش شديد اشعه ماورای بنفش خواهد بود.
نتايج اين تحقيقات که با هدف کشف نشانه هايی از احتمال وجود حيات در سياره های مشابه کره زمين صورت گرفته است در نشر يه « فضا و فيزيک فضايی» به چاپ رسيده است.

XS
SM
MD
LG