لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

نجات معدنچیان شیلیایی در برابر چشم جهانیان؛ ۱۳ نفر تاکنون


عملیات نجات ۳۳ معدنچی شیلیایی که مدت ۶۸ روز در عمق ۶۲۲ متری زمین محبوس شده بودند بامداد چهارشنبه با حضور رئیس جمهور این کشور آغاز شد و تا این ساعت از روز ۱۳ تن از آنها به سطح زمین انتقال یافته و مورد استقبال اعضای خانواده‌های خود قرار گرفته‌اند.

عملیات نجات در برابر دوربین‌های شبکه‌های مختلف تلویزیونی همچنان ادامه دارد و تاکنون پنج معدنچی به فضای آزاد منتقل شده‌اند.

بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های خبری از جمله رویترز به صورت زنده این عملیات نجات را پخش می‌کنند.


اين معدنچيان توسط کپسولی کوچک که تنها برای يک نفر جا دارد به سطح زمين منتقل می‌شوند، به همین دلیل پيش‌بينی می‌شود خروج تمامی ۳۳ نفر بين ۲۴ تا ۴۸ ساعت به طول انجامد.

عمليات خروج این معدنچيان از عمق زمین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته و برخی رهبران سياسی نيز با ارسال پيام آرزوی موفقيت عمليات نجات را کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سباستین پینیرا، رئیس جمهور شیلی، که در محل حضور دارد گفت: «چنین عملیات نجاتی در تاریخ نظیر نداشته است.»

رهبر شیلی افزود: «کشور ما به ارزش امید، ایمان و همبستگی پی برد.»

۳۳ معدنچی که از روز پنجم ماه اوت (۴۵ روز پیش) در معدن طلا و مس «سن خوزه» شیلی گرفتارند به قهرمانان ملی این کشور بدل شده‌اند.

سه مته حفاری برای عملیات حفر تونل نجات برای این معدنچیان از عمق حدود ۷۰۰ متری زمین به کار گرفته شد.

پیشتر خبرگزاری فرانسه گفته بود که طبق ارزيابی‌های مهندسی عمليات حفاری ايجاد يک تونل برای نجات اين معدنچيان ممکن است بين سه تا چهار ماه طول بکشد.

تحت تاثير گرما و رطوبت اين تونل‌ها معدنچيان به مشکلات جسمی مثل درد در قسمت‌های مختلف بدن و نوعی آلودگی و قارچ پوستی مبتلا شده‌اند. برخی از آنها نيز از حالت افسردگی روحی رنج می‌برند.

مدت چند هفته از طريق حفره‌های باريک مربوط به وسايل حفاری مواد غذايی و وسايل مورد نياز اين معدنچيان برای آنها ارسال می‌شد. همچنين يک سيستم تماس راديويی بين محل معدنچيان با خارج از اين حفره‌ها برقرار شده بود تا اين افراد بتوانند با خانواده‌های خود در تماس بوده و روحيه و مقاومت خود را حفظ کنند.
XS
SM
MD
LG