لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۲

مجلس تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تصویب کرد


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران، روز یکشنبه، تصويب کردند که با ادغام سازمان تربيت بدنی و سازمان ملی جوانان، وزارتخانه ای جديد به نام وزارت ورزش و جوانان ايجاد شود.

اين طرح با ۱۵۷رای موافق در برابر ۴۴ رای مخالف تصويب شد.

این در حالی است که شنبه روسای ۵۱ فدراسيون ورزشی مخالفت خود را با تشکيل اين وزارتخانه اعلام کرده بودند.

در نامه سرگشاده روسای فدراسيون ها آمده بود: «تشکيل وزارت ورزش و جوانان در شرايط فعلی نه تنها کمکی به حل مشکلات موجود ورزش در کشور نمی کند، بلکه می تواند در روند رو به رشد پيشرفت ورزش هم اخلال ايجاد کند.»

در ابتدا نمايندگان کميسيون فرهنگی مجلس پيشنهاد کرده بودنند که سازمان تربيت بدنی بدون ادغام با سازمان ملی جوانان، به وزارت تربيت بدنی تبديل شود، اما علی لاريجانی رئيس مجلس این پیشنهاد را مغایر قانون اساسی دانست.

آقای لاریجانی اعلام کرد که دو اشکال قانونی به این پیشنهاد وارد است و گفت: «طبق اصل ۷۵ قانون اساسی اگر اين ادغام صورت نگيرد بار مالی خواهد داشت. هم‌چنين اصل ۱۳۹ قانون برنامه چهارم دولت را ملزم به ادغام کرده است، در حالی که طبق پيشنهاد کميسيون فرهنگی ادغام انجام نخواهد شد.»

به نوشته سایت خبر آن لاین، مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی، در این مورد پیشتر گفت: « به طور کلی باید بگویم من مخالف ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان هستم.»

وی افزود: «این اتفاق خوبی برای ورزش نیست. این ورزش الان شورایی اداره می‌شود و رئیس آن رئیس جمهور است. شش، هفت وزیر درگیر ورزش بودند و می‌توانستند مسائل ورزشی را در سطح وزارتخانه‌های مختلف بررسی کنند و به مشکلاتش برسند. ولی اگر وزارت ورزش تشکیل شود، ورزش محدود به یک وزارتخانه می‌شود و تبدیل می‌شود به یک بخش.»
XS
SM
MD
LG