لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

«هشدار ایران به اسرائیل بسیار جدی است»


یکی از موشک های ایران. عکس تزئینی است.
یکی از موشک های ایران. عکس تزئینی است.
امير کيومرث حيدری، جانشین فرمانده نيروی زمينی ارتش ايران يکشنبه گفت «هشدارهای مسوولان و فرماندهان نظامی ايران به اسرائيل بسيار جدی و دقيق است».

اين مقام ارشد ارتش جمهوری اسلامی که سخنان او يکشنبه از سوی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران منتشرشده، احتمال حمله اسرائيل به ايران را «بعيد» دانست و افزود «نيروهای مسلح جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه اقدام تجاوزکارانه از خارج را داشته و به آنها با قاطعيت پاسخ خواهند داد».

امير کيومرث حيدری افزود «امکانات و توان نظامی ايران به حدی است که با چالش های منطقه ای و بين المللی، به بهترين وجه ممکن مقابله خواهد کرد».

خبرگزاری فارس ياد آوری کرده که جانشين فرمانده نيروی زمينی ارتش ايران، اين سخنان را يک روز پس از اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران بيان کرده است. سرلشگرمحمد علی (عزيز) جعفری شنبه در يک نشست خبری به مناسبت «روز پاسدار» گفت «جمهوری اسلامی تمامی اسرائيل از جمله تاسيسات هسته ای اسرائيل (کوره اتمی ديمونا) را در تيررس موشک های دوربرد خود دارد».

فرمانده کل سپاه همچنين گفت: «ما مسوول حماقت دشمنان نيستيم ولی در صورت حمله به ايران، با قاطعيت پاسخ خواهيم داد».

سرلشگرجعفری سپر دفاع موشکی اسرائيل را در برابر آنچه که «شليک انبوه» موشک های ايرانی ناميد، «ناتوان» توصيف کرد.

فرمانده کل سپاه گفت: «موشک های زمين به زمين در سپاه پاسداران با برد متناسب بروی توليد انبوه است و می تواند تمامی اسرائيل را هدف قراردهد و سپر دفاع موشکی اسرائيل تنها مراحل تحقيقاتی خود را می گذراند و اگر هم موفق به ساخت اين موشک ها شد تنها می تواند مقابل چند موشک شهاب سه بايستد اما با انبوه موشکهای شهاب ۳ چه خواهد کرد».

سرلشگر جعفری «توانمندی های موشکی ايران عليه اسرائيل» را توان بازدارنده مهمی ناميد تا اسرائيل «به کار احمقانه دست نزند». وی تاکيد کرد که «ايران هم راه های نظامی، و هم راه های ديگری برای پاسخگوئی دارد».

سال گذشته مقامات نظامی جمهوری اسلامی گفته بودند «موشک های شهاب ۳ به سوی ششصد نقطه اسرائيل آماده نشانه گيری هستند». مدل های قديمی تر شهاب سه نيز ۱۳۰۰ کيلومتر برد دارند که برای رسيدن به اسرائيل کفايت می کند. ايران در ماه های اخير از ارتقا توان موشکی خود و توليد موشک هائی با برد دو هزار کيلومتر نيز خبر داد.

کوره اتمی ديمونا در جنوب اسرائيل، و در جوار کرانه باختری و نوار غزه است و از هر سو تنها چند ده کيلومتر با عربستان، مصر و اردن فاصله دارد. فاصله کوره اتمی ديمونا با اورشليم نيز چندان زياد نيست.

منهدم شدن کوره اتمی ديمونا می تواند به معنی انهدام جمعيت بزرگ عربی و مسلمانان و منهدم شدن مساجد الاقصی وعمر و ديگراماکن مقدسه اسلامی نيز باشد. جمعيت يهودی اسرائيل از سپر محافظتی و ماسک ها و اماکن امن در صورت بحران برخوردارند ولی اعراب کشورهای همجوار، دو ميليون فلسطينی کرانه باختری و سه ميليون فلسطينی غزه، می توانند نخستين قربانيان حملات موشکی ايران به کوره اتمی ديمونا باشند.

به ارزيابی کارشناسان غربی، اسرائيل بيش از دويست کلاهک هسته ای دارد اما تا کنون از توانائی هسته ای خود در هيچ جنگی استفاده نکرده است. برخی کارشناسان اسرائيلی بعيد ندانسته اند که در صورت وقوع بحرانی که موجوديت اسرائيل در معرض خطر بسيار جدی و غيرقابل ترديد قرارگيرد، اين کشوراز بمب های کوچک هسته ای استفاده کند.

برخی کارشناسان نظامی اسرائيلی سال گذشته گفتند که در يک نبرد جدی، ايران ممکن است چند ده ميليون کشته را متحمل شود. چنين تلفاتی تنها با کاربرد بمب هسته ای به بار می آيد.

هشدار شنبه فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد «حمله به کوره اتمی اسرائيل» در سال اخير چند بارتکرارشده است. سرلشگر جعفری ژوئن ۲۰۰۸، تير ۱۳۸۷ نيز در گفتگو با روزنامه «جام جم» گفت «قابليت های موشکی ما به گونه ای است که اسرائيل با تمام امکانات خود قادر به مقابله با آن نخواهد بود».

فرمانده سپاه درهمايش «حمايت ازفلسطين» نيز در نيمه اسفند گذشته گفت «تمامی تاسيسات هسته ای در نقاط مختلف اسرائيل در تيررس موشکی ايران است».

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در روز گراميداشت شش ميليون قربانيان هولوکاست، برنامه اتمی ايران را «بزرگ ترين خطر برای موجوديت اسرائيل اسرائيل در ۶۱ سال، و پس از ظهور هيتلر» ناميد. رهبران ايران برنامه هسته ای کشور خود را مسالمت جويانه و صرفا برای توليد برق معرفی می کنند.

اهود باراک هفته گذشته گفت اسرائيل برای مذاکرات اتمی آمريکا با ايران در مدت زمان مشخص و کوتاه صبر می کند. سيلوان شالوم معاون نخست وزيراسرائيل هفته گذشته گفت «مذاکرات آمريکا با ايران راه به جائی نخواهد برد».

بيان هشدارهای مقامات ارشد سپاه و ارتش ايران به اسرائيل با موعد زمانی آمدن رابرت گيتس وزيردفاع آمريکا به اسرائيل همزمان شده است. آقای گيتس دوشنبه با نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل ديدار می کند. آقای گيتس دو هفته پيش در شيکاگو از عدم توانائی جامعه جهانی برای واداشتن ايران به عدول از برنامه هسته ای ابراز ياس کرد و گفت گزينه های مقابله با برنامه اتمی ايران يکی بدتر از ديگری است.

مقامات اسرائيل به هشدارهای شنبه فرمانده کل سپاه واکنش نشان نداده اند.
XS
SM
MD
LG