لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

ادامه مذاکره اسرائیل و روسیه در مورد پدافندهای موشکی «اسکندر۳۰۰»


پدافند موشکی روسیه. عکس تزئینی است.
پدافند موشکی روسیه. عکس تزئینی است.

اسرائيل نتوانسته است که هنوز روسيه را به لغو معامله فروش پدافندهای موشکی «اسکندر۳۰۰» به ايران متقاعد کند اما از امکان پيشرفت در مذاکرات با روسيه نااميد نشده و در اين راستا، «مشوق هائی» به روسيه داده است.

به گزارش خبرگزاری های رويترز و ريانووستی، پس از درخواست های پی درپی اسرائيل از روسيه در مورد فسخ معامله فروش سيستم پدافند موشکی به ايران، مقامات روسيه «پاسخی مبهم و نامفهوم» به اسرائيل داده اند.

اما بنوشته روزنامه اسرائيلی هاآرتص، مذاکرات اسرائيل و روسيه هنوز به پايان نرسيده و همچنان اسرائيل می کوشد روسيه را به پذيرش خواسته خود متقاعد کند.

يک مقام پيشين وزارت دفاع اسرائيل که نخواسته نامش برده شود، دوشنبه به رويترز گفته بود که عدم دريافت پاسخ روشن روسيه موجب نگرانی اسرائيل است.

اين در حالی است که اسرائيل در روزهای اخير معامله فروش هواپيماهای اطلاعاتی بدون خلبان ساخت خود به ارتش روسيه را امضا کرد، و به گزارش هاآرتص، اين معامله نيز با تلاش برای جلب حمايت روسيه از خواسته اسرائيل ارتباط داده شده است.

ارتش روسيه هنگامی از قدرت اين هواپيماهای اسرائيلی آگاهی يافت که تابستان گذشته درگير نبرد با ارتش گرجستان بر سر دو منطقه مورد نزاع اوستيای جنوبی و آبخازيا شد.

اسرائيل به گرجستان که هم پيمان خود است، ازسال ها پيش ازاين هواپيماهای بدون سرنشين فروخته بود.

درنبرد اوت ۲۰۰۸، گرجستان با بهره گيری ازهواپيماهای تجسسی اسرائيلی که آنها را برفراز اوستيای جنوبی و آبخازيا به پرواز درمی آورد، موفق می شد که به سرعت از نقل و انتقالات ارتش روسيه اطلاعات دقيقی گردآوری کند.

طبق معامله اسرائيل و روسيه، اسرائيل سه مدل ازهواپيماهای تجسسی خود را با توان پروازی کوتاه برد و ميان برد، که می توانند در شعاع ۱۰ تا ۲۵ کيلومتری به مدت پنج ساعت بدون نيازبه سوخت گيری به پرواز درآيند، به ارتش روسيه می دهد.

به نوشته هاآرتص، يکی ازهدف های اسرائيل ازقبول درخواست معامله ۵۰ ميليون دلاری فروش هواپيماهای اطلاعاتی بدون سرنشين به ارتش روسيه، راضی کردن سران مسکو به لغو فروش سيستم های «اسکندر ۳۰۰» به ايران بوده است.

XS
SM
MD
LG