لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

مدودیف: روسیه به اقدامات تلافی جويانه دست خواهد زد


ولاديميرمدوديف، ریيس جمهوری روسيه. (عکس:EPA)
ولاديميرمدوديف، ریيس جمهوری روسيه. (عکس:EPA)

ولاديميرمدوديف، ریيس جمهوری روسيه، روز چهارشنبه امضای توافقنامه سپردفاع ضد موشکی ميان جمهوری چک و آمريکا را به شدت محکوم کرد.


وی گفت که روسيه «فوق العاده ناراحت است»، اما بدون رفتاری نامعقول، دست به اقدامات تلافی جويانه در مقابل آن خواهد زد.


آمريکا و جمهوری چک ديروز توافق نامه ای را در قالب طرح سپر دفاع ضد موشکی امضاء کردند که بموجب آن ۱۰ رادار رديابی موشک در جمهوری چک مستقر خواهد شد.


ايالات متحده آمريکا روز چهارشنبه از روسيه خواست که با پيوستن به سپر دفاع ضد موشکی بعنوان يکی از شرکای اين طرح، دست از تهديدات خود بردارد.


اين درخواست ايالات متحده بعد از آن مطرح می شود که روز سه شنبه، روسيه اعلام کرد که اگر آمريکا سپر دفاع ضد موشکی را در جمهوری چک اجرا کند، اين اقدام را با واکنش نظامی پاسخ خواهد داد.


در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: « اگر سامانه دفاع موشکی آمريکا در نزديکی مرزهای ما ايجاد شود، ما هم مجبور خواهيم شد که با ابراز نظامی واکنش نشان دهيم نه با اصول ديپلماتيک.»


بدنبال اين بيانيه بود که واشينگتن از مسکو خواست لحن خصمانه خود را تغيير داده و کشورهای اروپايی را تهديد نکند.


همزمان، خبرگزاری آسوشيتد پرس، به نقل از گوردون جان درو، سخنگوی کاخ سفيد، می نويسد که واشينگتن به تلاش هايش برای متقاعد کردن مسکو ادامه خواهد داد.


آقای جاندرو در حاشيه کنفرانس جی هشت در توکيو همچنين گفته است که ايالات متحده دراين طرح بدنبال همکاری های استراتژيک است تا مانع خطر حمله موشکی از سوی کشورهايی چون ايران بر عليه دوستان و هم پيمانان مان بشود.


سخنگوی کاخ سفيد با اين عنوان که آنها به مذاکرات بيشتر با مسکو ادامه خواهند داد افزود که ايالات متحده بدنبال طراحی سيستمی بين واشينگتن، مسکو و کشورهای اروپايی است تا هريک از طرفين بعنوان شرکای برابر در اين طرح شرکت داشته باشند.


گوردون جاندرو درحالی از تمايل ايالات متحده آمريکا برای مذاکرات بيشتر با روسيه، اصلی ترين مخالف اين طرح، خبر می دهد که به گزارش خبرگزاری فر انسه، روز دوشنبه جورج بوش رييس جمهوری آمريکا در اولين ملاقات حضوری خود با ديميتری مدوديف رييس جمهوری روسيه به نتيجه ای نرسيد.


توافق نامه استقرار سامانه دفاعی موشکی، روز سه شنبه به امضای کاندوليزا رايس و کارل شوارزنبرگ، وزيران امور خارجه آمريکا و جمهوری چک رسيد.


پيمان استقرار رادارهای رديابی موشک، موجب بروز اختلاف نظرهايی در جمهوری چک و از جمله در پارلمان اين کشور شده است.


گروه های حامی صلح می گويند که با اجرای اين طرح، کشورشان هدف قرار خواهد گرفت. شعار اين گروه اين است: از ما يک هدف نسازيد.


روز گذشته نيز مخالفان با برپايی راهپيمايی در شهر پراگ نگرانی خود را از امضای چنين توافق نامه يی ابراز کردند. تظاهرکنندگان شعارهايی چون نه به رادار و يا رفراندوم، صدای ما را بشنويد سر داده بودند. بر اساس آخرين نظرسنجی ها، از هر ۱۰ نفر، شش نفر در جمهوری چک مخالف ايجاد اين پايگاه در خاک اين کشور هستند.


XS
SM
MD
LG