لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

نقش رسانه های مدرن در مبارزه با سرکوب و اختناق


پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، معترضان از طریق سایت هایی نظیر تویتر اخباری را از سرکوب مخالفان منتشر کردند.
پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، معترضان از طریق سایت هایی نظیر تویتر اخباری را از سرکوب مخالفان منتشر کردند.
خبرنگاری اينترنتی و افزايش تعداد خبرنگاران آزاد باعث شده که مطبوعات در مقابل فشار سرکوب و اختناق ضعيف تر شوند اما رسانه های جديد در عين حال آگاهی در مورد سرکوب و حملات به مطبوعات را افزايش داده اند.

به گزارش رويترز، کميته دفاع از روزنامه نگاران در گزارش سالانه خود که در يک کنفرانس خبری در توکيو انتشار يافت می گويد خبرنگاران آزاد و محلی در معرض خطر بيشتری از سوی رژيم های ديکتاتور و يا گروه های خشونت طلب هستند چون کارمند موسسه خاصی نيستند که از آنها حمايت کنند.

اما در قسمت ديگری از اين گزارش آمده است که وبلاگ ها ، وب سايت های گروهی – اجتماعی و رسانه های مدرن به مبارزه با سانسور کمک موثری کرده اند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، معترضان از طریق سایت هایی نظیر فیس بوک، تویتر و یوتیوب، فیلم ها، گزارش ها و اخباری را از تظاهرات و سرکوب مخالفان منتشر کردند.

کميته دفاع از روزنامه نگاران در گزارش سالانه خود می افزايد که ارسال ايميل ، طومارهايی مجازی در شبکه هايی نظير فيس بوک و نوشته های منتشر شده در وبلاگ ها موضوع بازداشت گسترده روزنامه نگاران در ايران پس از انتخابات رياست جمهوری را به خوبی مطرح و برجسته کرد.

چنين فشارهای بين المللی در آزادی خبرنگاران سرشناسی که برای رسانه های غربی کار می کردند ، مثل مازيار بهاری خبرنگار نيوزويک و رکسانا صابری خبرنگار مستقل بسيار موثر بوده است.

جوئل سايمون مدير کل کميته دفاع از روزنامه نگاران گفت:« وقتی که يک موضوع مشخصی از طريق تماسهای گروهی روی شبکه اينترنت به خوبی برجسته شود و يا از طريق تويتر و وبلاگها جمعيت زيادی را فعال کند و يا با طومارهايی مجازی در شبکه های اجتماعی حمايت گسترده يی را جلب کند، خود به خود اين موضوع به رسانه های بزرگ منتقل خواهد شد. انتشار اخباری نظير اين در رسانه های بزرگ و بين المللی دولتها را تحت تاثير قرار می دهد.»

اما به گفته جوئل سايمون مدافعان آزادی رسانه ها در چين با موانع بزرگی روبرو هستند چون دولت اين کشور به شکل منظم و پيچيده يی دسترسی به اطلاعات روی شبکه اينترنت و ساير رسانه های مدرن را کنترل می کند.

به گفته مسئول بخش آسيا در کميته دفاع از روزنامه نگاران، تکنولوژی سانسور هر روزه در حال پيشرفت است و در چين به حدی از پيچيدگی رسيده که تماس بين فعالان و مدافعان آزادی مطبوعات و همينطور ارتباط آنها با جهان خارج را بسيار دشوار کرده است.

گوگل بزرگترين سايت جستجوگر در شبکه اينترنت ماه گذشته به خاطر حملات سايبری به سامانه اين شرکت که از چين هدايت شده بود و همينطور تشديد سانسور در شبکه اينترنت تهديد کرد که فعاليت های خود را در چين متوقف خواهد کرد.

اما به گفته مسئول بخش آسيا در کميته دفاع از روزنامه نگاران، وبلاگ نويسان چينی به مبارزه با روش های جديد سانسور ادامه می دهند. دولت چين می کوشد هر گونه تماسی را کنترل و در صورت لزوم هر دريچه يی از ارتباط را مسدود کند ولی فعالان آزادی رسانه ها با هدف انتقال اطلاعات به دنبال يافتن راههای جديد برای عبور از سد سانسور هستند.
XS
SM
MD
LG