لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

بازتاب درگذشت آیت الله منتظری در رسانه های عرب زبان


درگذشت آيت الله حسينعلی منتظری انعکاس گسترده ای در رسانه های عرب خاورميانه داشته و بسیاری از آنها به تفصيل فعاليت های سياسی اين روحانی شيعه را در صفحات خود شرح داده اند.

روزنامه الشرق الاوسط از آيت الله حسينعلی منتظری به عنوان «وجدان انقلاب اسلامی» ياد می کند، کسی که به همراه آیت الله خمينی انقلاب اسلامی را در سال ۱۳۵۸ طراحی کرد، و آيت الله خمينی او را ثمره زندگی خود ناميد. به نوشته این روزنامه، آیت الله منتظری قانون اساسی جمهوری اسلامی را نوشت و بعد از مدتی خود به منتقد اين نظام بدل شد و زياده روی های آنرا مورد نکوهش قرار داد.

این روزنامه می افزاید که انتقادهای او از نظام جمهوری اسلامی باعث شد تا در سال ۱۳۶۷ آيت الله خمينی او را از جانشينی خودش عزل کند و راه را برای رهبری آيت الله خامنه ای هموار سازد.

روزنامه الشرق الاوسط در شرح مفصلی از زندگ سياسی آيت الله منتظری مينويسد که او با کشتار زندانيان سياسی در سال ۱۳۶۶ و فتوای قتل سلمان رشدی توسط امام خمينی مخالف بود و همين امر منجر به برکناری او از تمامی پست های دولتی شد و دست آخر در سال ۱۳۷۶ منجر به حصر خانگی او در قم شد.

اين روزنامه همچنين اشاره ميکند که آیت الله منتظری در روزهای آخر عمرش و در سالروز اشغال سفارت آمريکا در تهران اعلام کرد که اشغال اين سفارت در سال ۱۳۵۸ کار بسيار اشتباهی بوده است.

روزنامه الحيات نيز در مقاله صفحه اول خود مينويسد که تشييع جنازه آيت الله منتظری رفراندامی برای محبوبيت مخالفان جمهوری اسلامی خواهد بود. به نوشته اين روزنامه عرب زبان، آيت الله منتظری برای بسياری «پدر روحانی جنبش اصلاحات ايران» به حساب ميآمد.

اين روزنامه در ادامه مينويسد با وجود آنکه رسانه های دولتی ايران از بکارگيری عنوان آيت الله برای آقای منتظری خودداری ميکنند، آيت الله خامنه ای درپيام تسليت خودش از آيت الله منتظری به عنوان فقيه جليل و استاد بارز ياد ميکند.

در خاتمه روزنامه الحيات مينويسد دولت ايران نگران است که تشييع جنازه آيت الله منتظری به محلی برای زورآزمائی مخالفان بدل شود، و به همين دليل به رسانه های خارجی اجازه نداده تا برای پوشش خبری اين رويداد به شهر قم سفر کنند.

روزنامه الاتحاد چاپ ابوظبی نيز در خبری تحت عنوان مرگ پدر اصلاحات، مينويسد آيت الله منتظری از منتقدان محافظه کاران در ايران بود و انتخابات رياست جمهوری اخير ايران را تقلبی خواند.

اين روزنامه به نقل از سايت های خبری اصلاح طلبان نوشت که هزاران نفر از هواداران آيت الله منتظری برای شرکت در مراسم تشييع جنازه او عازم شهر قم شده اند و به همين دليل نيروهای نظامی بشدت شهر قم را زير نظر دارند.
XS
SM
MD
LG