لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

حمله انتحاری در موصل ۱۴ کشته بر جای گذاشت


آتش نشانی های عراقی در موصل. عکس از خبرگزاری (AFP).
آتش نشانی های عراقی در موصل. عکس از خبرگزاری (AFP).

مقامات نظامی عراقی، روز سه شنبه، اعلام کردند که بر اثر يک حمله انتحاری در شهر موصل، در شمال عراق، ۱۴ نفر کشته و هشت نفر ديگر زخمی شدند.


بمبگذار انتحاری خود را در اتوبوسی که در مسير موصل – سوريه در حرکت بوده، منفجر کرده است.


جلال دوسکی، ستوان ارتش عراق، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين انفجار در ۸۰ کيلومتری شمال موصل و در منطقه ای به نام سميرات صورت گرفته است.»


مقامات نظامی آمريکا در بيانيه ای اعلام کردند که آنها احتمال می دهند که يکی از اعضای «گروه القاعده در عراق» اين عمليات را انجام داده باشد.


اين بيانيه می افزايد: «زمانی بمبگذار انتحاری خود را منفجر کرده است که سربازان عراقی اتوبوس را متوقف کرده و مشغول بررسی کارت های شناسايی سرنشينان بودند.»


ارتش آمريکا افزود که نظاميان عراقی برخورد و واکنشی حرفه ای به اين قبيل وقايع نشان می دهند.


نيروهای مشترک آمريکايی و عراقی در سال جاری مناطقی در شمال عراق، از جمله موصل را که گفته می شود مقر نيروهای القاعده است، مورد حمله قرار داده اند.


در همين حال پليس عراق اعلام کرد که آنها موفق به دستگيری پنج نفر در رابطه با حمله انتحاری به زائران شيعه در روز يکشنبه در جنوب بغداد شدند.


بر اثر اين انفجار دست کم ۴۸ نفر کشته و ۶۸ نفر ديگر زخمی شدند. اين انفجار زمانی اتفاق افتاد که اين زائران برای برگزاری مراسم اربعين در مسير کربلا در جرکت بودند.


سفارت و ارتش آمريکا در عراق در بيانيه ای مشترک اين حمله را محکوم کردند و گروه القاعده را مسئول اين انفجار دانستند.


نوری المالکی، نخست وزير عراق، اخيرا اعلام کرده بود که نيروهای آمريکايی و عراقی موفق شده اند تا شبه نظاميان القاعده را مجبور به فرار از بغداد کنند.


نخست وزير عراق همچنين افزود که نيروهای القاعده به سوی شمال اين کشور گريخته اند. وی قول داد که نيروهای امنيتی عراق به تعقيب شورشيان فراری ادامه دهند.


علی رغم موفقيت های بدست آمده، مقامات نظامی آمريکا می گويند که القاعده هنوز يک تهديد جدی است.


XS
SM
MD
LG