لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

موارد کلیدی پیش نویس سومین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران



موارد کلیدی پیش نویس سومین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده است. این متنی است که پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت بر روی آن توافق کرده اند. اگر علاوه بر این پنج عضو، ده عضو غیردائمی شورای امنیت نیز به این قطعنامه رای بدهند، موارد ذکر شده در آن برای ایران و تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، لازم الاجرا خواهد بود.


جلوگيری از سفر (اختياری)


اين قطعنامه از همه کشورها می خواهد که از مسافرت افرادی که به طور مستقيم در برنامه هسته ای ايران و توسعه سلاح هسته ای دخيل هستند يا از آن حمايت می کنند، جلوگیری کنند.


این بند کسانی را شامل می شود که در راه انتقال تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای به ایران، مستقیما دست داشته باشند. این موضوع می تواند دست داشتن در انتقال امکانات، وسایل، مواد اولیه و تکنولوژی های مشخصی باشد که برای ساخت سلاح هسته ای کاربرد دارند و انتقالشان به ایران ممنوع شده است.


جلوگيری از سفر (اجباری)


بر اساس تصمیم شورای امنيت همه کشورها باید اقدامات ضروری را برای ممنوعیت سفر کسانی که در ضمیمه دو (هنوز جزئیات این ضمیمه منتشر نشده است) به آنها اشاره شده انجام دهند، با اين تبصره که هيچ چيزی يک کشور را مجبور به جلوگيری از ورود اتباع خودش نمی کند.


توقيف دارايی ها


در راستای دو قطعنامه قبلی، قطعنامه جديد خواستار توقيف دارايی های هر کسی است که به طور مستقيم يا غير مستقيم در اين امر دخيل است .


اعتبار صادرات


قطعنامه از کشورها می خواهد مراقب وارد شدن به کمک های مالی برای تجارت با ايران شامل تعهد اعتبارات صادراتی و بيمه ها برای جلوگيری از هرگونه داخل شدن در مسائل مالی ای که منجر به گسترش برنامه های هسته ای ايران و توسعه شبکه توليد سلاح هسته ای می شود، باشند .


کنترل موسسات مالی


اين قطعنامه از کشورها می خواهد که موسسات مالی را شامل تمام بانک هایی که با ايران مراوده دارند، به ویژه بانک های ملی و صادرات، کنترل کنند .


بازرسی بارها


قطعنامه از همه کشورها می خواهد که بارها از ايران يا به مقصد ايران را شامل بارهای ايران اير و خطوط دريايی ايران که ممکن است شامل محموله هايی مرتبط با اين امر باشند، بازرسی کنند .


ادامه غنی سازی توسط ایران


قطعنامه با توجه ويژه اعلام می کند که ايران همه موارد سوء ظن درباره غنی سازی اورانيوم و فعاليت های موجود و پروزه های آب سنگين را بر طرف نکرده و همکاری کامل با آژانس بين المللی انرژی هسته ای نداشته است .


پيشنهاد ديپلماسی


چين، فرانسه، آلمان، روسيه،بريتانيا و آمريکا طبق قطعنامه ژوئن ۲۰۰۶، خواستار حل مشکل ايران از طريق مذاکره هستند .


گزارش آژانس


قطعنامه خواستار گزارش آتی آژانس طی ۹۰ روز شده است که بر پايه آن ايران تمام سوءظن های موجود را درباره برنامه غنی سازی برطرف کرده و به همه سوالات آژانس پاسخ داده باشد .


XS
SM
MD
LG