لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

متکی: در اجلاس گروه هشت شرکت نمی کنم


منوچهر متکی، وزير خارجه ايران
منوچهر متکی، وزير خارجه ايران
منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران اعلام کرد که او قصد ندارد در اجلاس گروه هشت در ايتاليا شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی مهر، آقای متکی گفت: «من به ايتاليا سفر نخواهم داشت. وی توضيح بيشتری در اين مورد ارايه نداد.»

دولت ايتاليا ماه ها قبل با موافقت آمريکا، از جمهوری اسلامی دعوت کرده بود تا در نشست وزيران خارجه گروه هشت در شهر « تريسته» در شمال غرب ايتاليا شرکت کند.

اين اجلاس از پنج شنبه تا شنبه اين هفته تشکيل می شود تا مسائل مربوط به برقراری ثبات در پاکستان و افغانستان را بررسی کند. فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا، روز سه شنبه، از ايران خواست تا روشن کند که قصد حضور در اين اجلاس را دارد يا خير.

خبرگزاری فرانسه می نويسد که انتظار می رود که ايران و اعتراض های گسترده به نتيجه انتخابات رياست جمهوری اين کشور از موضوعات اصلی اين مذاکرات باشد.

فرانکو فراتينی همچنين گفته بود بعنوان ميزبان می کوشد تا در بيانيه اين اجلاس، سرکوبی خشن معترضين به نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران، محکوم شود.

آقای متکی همچنين گفت که افراد اخراج شده از سفارت بریتانیا در ايران چه سمتی داشتند صرفاً به بيان اينکه آنها دبير بودند اکتفا و از ذکر اسامی آنان با اعلام بی اطلاعی خودداری کرد.

وزير خارجه ایران در پاسخ به اين سئوال که آيا طبق گفته گوردون براون نخست وزير بریتانیا که گفته بود دولت این کشور کارمندان سفارت ايران را در اقدامی متقابل اخراج خواهد کرد، اخراجی صورت گرفته يا نه گفت: «هنوز چيزی به ما اعلام نکردند.»

اين در حالی است که گوردون براون، نخست بريتانيا روز سه شنبه اعلام کرد: «در واکنش به دستور جمهوری اسلامی برای خروج دو ديپلمات بريتانيايی از تهران، لندن دو ديپلمات ايرانی را اخراج کرده است.»

آقای بروان به قانونگذاران بريتانيايی گفت: «با تاسف بايد به اطلاع برسانم که ايران روز گذشته در اقدامی ناموجه و با طرح اتهام های بی اساس اقدام به اخراج دو ديپلمات بريتانيايی کرده است.»

وی افزود: «در پاسخ به اين اقدام، ما اوايل امروز به سفير ايران اطلاع داديم که دو ديپلمات ايرانی را از سفارت اين کشور در لندن اخراج کرده ايم.»

در همين حال در واکنش به اتهام های جمهوری اسلامی ايران مبنی بر مداخله اروپا در امور اين کشور، کشورهای اروپايی تصميم گرفته اند که سفيران ايران را احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به سرکوب تظاهرات معترضان اعلام کنند.
XS
SM
MD
LG