لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

هشدار متکی به غرب در مورد مذاکره با طالبان


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران. (عکس:فارس)
منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران. (عکس:فارس)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه، به کشورهای غربی در مورد هر گونه مذاکره و گفت و گو با شبه نظاميان طالبان در افغانستان هشدار داد.


وزير امور خارجه ايران که در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران همراه با کاميليوس ممبه، وزير امور خارجه تانزانیا، شرکت کرده بود، گفت: امروز تمامی دنيا می داند که استراتژی نيروهای خارجی در افغانستان شکست خورده است و ما به آنها نصحيت می کنيم که شکست جديدی را تجربه نکنند.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای متکی همچنين گفت :«به غربی ها توصيه می کنيم به ضرب المثل ايرانی که می گويد آن ها که باد می کارند، طوفان درو می کنند، توجه کنند. افراط گرايی مقوله ای نيست که در يک منطقه بماند و آن را نمی توان محدود کرد.»




  • «غرب نبايد فکر کند که می تواند افراطی گرايی را در مرزهای افغانستان، پاکستان و آسيای مرکزی محدود کند.»
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

سخنان آقای متکی در حالی بيان می شود که عبدالسلام ضعيف، يکی از سفيران بلندپايه پيشين طالبان، ماه گذشته ميلادی، برای نخستين بار فاش کرد که نمايندگان طالبان، با نماينده دولت افغانستان، در عربستان سعودی ديدار کرده اند.


رابرت گيتس ، وزير دفاع آمريکا، با تایید خبر اقدام عربستان سعودی در راه برقراری صلح ميان طالبان و دولت افغانستان، گفت که از هرگونه اقدام سازنده ای در اين زمينه، استقبال می کند.


برخی از فرماندهان بلندپايه غربی نيز اخيرا پيروزی در افغانستان را ممکن ندانسته اند.


ژنرال مارک کارلتون اسميت، يکی از فرماندهان بريتانيايی اخيرا در اين مورد اعلام کرد که برای پايان دادن به شورش ها در افغانستان، ممکن است لازم باشد با طالبان مذاکره و با آنان معامله کرد.


وزير امور خارجه ايران افزود: غرب نبايد فکر کند که می تواند افراطی گرايی را در مرزهای افغانستان، پاکستان و آسيای مرکزی محدود کند.


وی هشدار داد که اين افراطی گرايی روزی به غرب و اروپا نيز صدمه خواهد زد.


ايران و حکومت طالبان در افغانستان با يکديگر به شدت خصومت داشتند و تهران از شبه نظاميانی که عليه حکومت وقت افغانستان می جنگيدند، حمايت می کرد.


حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ با حمله نيروهای آمرکايی سرنگون شد و تهران روابط دوستانه ای با دولت جديد افغانستان برقرار کرد.


XS
SM
MD
LG