لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

گفت و گوی آمریکا و اسراییل در مورد برنامه اتمی ایران


درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا با وزير دفاع اسراییل، در مورد برنامه هسته ای ايران گفت و گو کرد.
درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا با وزير دفاع اسراییل، در مورد برنامه هسته ای ايران گفت و گو کرد.

درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز دوشنبه، در اسراييل، با اهود باراک، وزير دفاع اين کشور، در مورد برنامه هسته ای ايران و مسايل امنيتی منطقه، گفت و گو کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزير دفاع اسراييل گفت که وی با درياسالار مولن در مورد پروژه دفاع موشکی آمريکا-اسراييل و برخی از مسايل امنيتی منطقه صحبت کرده است.


سخنگوی درياسالار مولن گفته است که يکی از موضوعات مورد گفت و گوی این دو نفر، برنامه هسته ای ايران بوده است.


يکی از مقامات نظامی اسراييلی که نخواست نامش فاش شود، به آسوشيتدپرس گفت که اهود باراک و مايکل مولن در مورد «تهديدها و چالش هايی که اسراييل با آن روبرو است گفت و گو کرده اند.»


«اهود باراک و مايکل مولن در مورد «تهديدها و چالش هايی که اسراييل با آن روبرو است گفت و گو کرده اند.»
یک مقام نظامی اسراییلی

در يک دهه گذشته، اين نخستين باری است که رييس ستاد مشترک آمريکا از اسراييل ديدار می کند. سفر يک روزه درياسالار مولن به اسراييل، يک هفته پس از انتشار گزارش سازمان «برآورد اطلاعات ملی» ايالات متحده آمريکا در مورد برنامه هسته ای ايران صورت می گيرد.


در اين گزارش آمده بود که برنامه توسعه سلاح هسته ای ايران را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی اين کشور به غنی سازی ادامه داده است.


گزارش «سازمان برآورد اطلاعات ملی» آمريکا درباره ايران که بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا روز دوشنبه منتشر شد، نشان می دهد که تهران کمتر از گذشته مصمم است تا بمب اتمی بسازد.


به رغم انتشار اين گزارش، دولت های آمريکا و اسراييل، هچنان ايران را «يک خطر» دانسته و خواستار ادامه فشارهای جامعه جهانی بر جمهوری اسلامی ايران، برای تعليق غنی سازی اورانيوم شده اند.


اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، روز يکشنبه، اعلام کرد که کشورش با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد تا «برنامه مخفی هسته ای» ايران را بر ملا کند.


وی افزود که اسراييل موضع خود را در مورد برنامه هسته ای ايران تغيير نداده است و آن را تهديدی برای اين کشور می داند.


آقای اولمرت گفت که ايران به غنی سازی ادامه می دهد و اين کشور می تواند در سال ۲۰۱۰ به بمب اتمی دست يابد.


مذاکرات برای تشديد تحريم ها


در همين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اعلام کرد که مقامات ارشد پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل يعنی آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين- و آلمان، روز سه شنبه در يک کنفرانس تلفنی شرکت می کنند تا متن قطعنامه جديد عليه ايران را آماده کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رايس گفت که نيکلاس برنز، معاون وی در اين گفت و گوها شرکت خواهد کرد. شورای امنيت تاکنون دو قطعنامه عليه ايران صادر کرده و از اين کشور خواسته غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از اين قطعنامه ها سرپيجی کرده است.


آمريکا خواهان تصويب قطعنامه جديدی عليه ايران است ولی روسيه و چين تمايل چندانی به تشديد تحريم ها عليه ايران ندارند و گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکايی درباره برنامه هسته ای ايران، مانعی برای تصويب قطعنامه ای جديد بشمار می آيد.


زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل در اين مورد گفت که اين گزارش، برای او که به دنبال افزايش تحريم های بين المللی عليه تهران است، به يک «مانع تازه» بدل شده است.



XS
SM
MD
LG