لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

داوجونز به فروش می رسد؛ پنج میلیارد دلار


خیابان وال استریت که روزنامه وال استریت ژورنال، مهمترین نشریه موسسه داوجونز اخبار آن را پوشش می دهد: بورس نیویورک.
خیابان وال استریت که روزنامه وال استریت ژورنال، مهمترین نشریه موسسه داوجونز اخبار آن را پوشش می دهد: بورس نیویورک.

روپرت مورداک، امپراتور رسانه ای و میلیاردر استرالیایی تبار در یک قدمی خریدن روزنامه پر نفوذ وال استریت ژورنال قرار گرفته و این امر واکنش های زیادی را به همراه داشته است.


سهامداران شرکت داو جونز مالک روزنامه پر نفوذ وال استریت ژورنال روز سه شنبه موافقت کردند که شرکت خود را به روپرت مرداک، میلیاردر استرالیایی تبار بفروشند.


نیوز کورپوریشن، شرکت روپرت مورداک که در نیویورک مستقر است بیش از ۱۷۵ نشریه و ده ها کانال تلویزیونی مانند فاکس نیوز و کمپانی های فیلم در هالیوود را کنترل می کند و حاضر به پرداخت پنج میلیارد دلار برای خرید داو جونز شده است.


روزنامه وال استریت ژورنال که از سال ۱۸۸۹ تاسیس شده است با تیراژ دو میلیون نسخه در روز از با نفوذترین روزنامه های اقتصادی جهان به شمار می رود.


شرکت روپرت مورداک که در نیویورک مستقر است بیش از ۱۷۵ نشریه و ده ها کانال تلویزیونی مانند فاکس نیوز و کمپانی های فیلم در هالیوود را کنترل می کند و حاضر به پرداخت پنج میلیارد دلار برای خرید داو جونز شده است.

اخبار چاپ شده در این روزنامه که تاکنون سی و سه جایزه مهم پولیتزر را از آن خود کرده تاثیر زیادی بر بازارهای بورس داشته است.



خانواده بنکرافت، از سهامداران اصلی شرکت داوجونز بیش از یک قرن است که روزنامه وال استریت ژورنال را تحت کنترل دارند و علیرغم مخالفت شدید خبرنگاران و سردبیران این روزنامه حاضر به واگذاری سهام خود شدند.


به نوشته روزنامه لوموند، چاپ پاریس ۲۰۰ نفر از خبرنگاران این روزنامه روز ۲۸ ژوئن به علامت اعتراض به احتمال فروش وال استریت ژورنال به مورداک دست به اعتصاب زدند.


کارکنان این روزنامه خواستار حفظ استقلال روزنامه بوده و از موضعگیری های به شدت محافظه کارانه آقای مورداک نگران بوده و هستند.


نیوز کورپوریشن اعلام کرده که روزنامه استقلال خود را حفظ خواهد کرد و محتوای روزنامه را کارکنان وال استریت ژورنال تعیین خواهند کرد و نه سهامداران.


آقای مورداک اعلام کرده که وال استریت ژورنال را بیشتر به صورت روزنامه ای عامه پسند در خواهد آورد و از حضور نیوزکورپوریشن در بازارهای جهانی برای توزیع بیشتر این روزنامه استفاده خواهد کرد.


از رقیبان مورداک، می توان از نیویورک تایمز و شبکه سی ان بی اسی نام برد.


رسانه در خدمت سیاست


مجله آمریکایی کلمبیا ژورنالیسم ریویو به گذشته آقای مورداک اشاره کرده و می نویسد که نیوز کورپوریشن شرکت بسیار مهمی است با اهداف مختلف در یازار چین، هالیوود و بسیاری دیگر از نقاط جهان.



یکی از انتقادهای شدید به آقای مورداک مربوط به عملکرد وی در زمان بحران و جنگ عراق است.

این مجله می افزاید: مورداک نشان داده که برای رسیدن به اهداف خود حاضر است سردبیران را اخراج کند و حتی حاضر است یک خبرگزاری را حذف کند.


به نوشته این مجله، این امر می تواند به سود سهامداران باشد ولی معلوم نیست نتیجه آن برای خوانندگان روزنامه و کارکنان چه خواهد بود.



یکی از انتقادهای شدید به آقای مورداک مربوط به عملکرد وی در زمان بحران و جنگ عراق است. عده ای می گویند که رسانه های زیر کنترل وی از سیاست های جرج بوش دفاع کرده و استقلال خبری خود را از دست دادند.


در واقع اخبار فاکس نیوز و دیگر نشریات مورداک برای توجیه جنگ علیه عراق مورد استفاده قرار گرفته تا خبر رسانی بی طرفانه.


روزنامه گاردین چاپ لندن به سخنان مورداک اشاره کرده که گفته بود حمله به عراق را جنگی اخلاقی می داند و می گوید بهترین نتیجه اقتصادی این جنگ نفت بیست دلاری خواهد بود.


اخیرا آقای مورداک در مورد جنگ عراق گفته بود که نیوز کورپوریشن از سیاست جرج بوش در حمله به عراق حمایت کرده است.


روزنامه ایندپندنت نیز گزارش داد که تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، ده روز پیش از حمله به عراق سه بار با آقای مورداک گفت و گو کرده بود.


XS
SM
MD
LG