لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

جام ويمبلدون پس از ۷۷ سال در بريتانيا ماند


اندی ماری
اندی ماری
اندی ماری بریتانیایی با غلبه بر نوواک جوکوويچ مرد شماره يک جهان از صربستان، جام قهرمانی معتبرترين رويداد تنيس جهان را نصيب خود کرد و به ۷۷ سال ناکامی بريتانيايی‌ها در حفظ جام قهرمانی پايان داد.
ماری در در سه ست پياپی بر جوکوويچ چيره شد تا پس از يواس اوپن ۲۰۱۲، دومين گرنداسلم خود را تصاحب کند. فرد پری در سال ١٩٣٦ آخرين کسی بود که مانع خروج جام ويمبلدون از بريتانيا شده بود.
اين تنيس‌باز ۲۶ ساله که هفت روز بزرگتر از جوکوويچ است، در حالی قهرمان شد که ضمن برخورداری از تشويق بی سابقه هزاران تماشاچی در طول مسابقات، قرعه‌ای استثنايی نيز نصيبش شده بود. قرعه‌ای در ابتدا سخت به نظر می‌رسيد اما با حذف زودهنگام نادال، فدرر و سونگا، او تا فينال به هيچ يک از تنيس‌بازهای صاحب نام جهان برخورد نکرد.
ماری با اين حال باز هم به سختی سر از فينال در آورد، در مرحله يک چهارم نهايی دو ست پياپی را به فرناندو ورداسکو واگذار کرد و اگر حمايت کم نظير تماشاگران از جمله سر الکس فرگوسن نبود، امکان بازگشت به بازی و رقم زدن برتری ۳-۲ را نداشت.
بالاترين عنوان رقبای اندی ماری تا قبل از رسيدن به فينال، رتبه بيست و ششم جهانی ميخائيل يوژنی بود و رويارويی با يرزی يانوويچ از لهستان که بخت ۲۴ مسابقات محسوب می‌شد. جوکوويچ اما با تامی هاس نفر سيزدهم جهان، توماس برديچ نفر ششم و خوان مارتين دل پوترو نفر هشتم بازی کرده بود.
در مسابقات زنان، ماريون بارتولی با غلبه بر سابينه ليسيکی از آلمان به قهرمانی رسيد. از سال ۱۹۹۹ که اشتفی گراف فينال را به ليندسی داونپورت آمريکايی باخت، هيچ کدام از دختران آلمانی نتوانسته بودند به فينال برسند. ليسيکی تا قبل از فينال، هم سرينا ويليامز شماره يک جهان را شکست داد و هم اگنشکا راودنسکا شماره چهار را.
ويکتوريا آزارنکا بانوی شماره ۲ تنيس جهان، در دور اول حريفش را مغلوب کرد اما مصدوميت زانو اجازه نداد در دور دوم با فلاويا پنه‌تا از ايتاليا بازی کند. ماريا شاراپووا قهرمان ويمبلدون ۲۰۰۴ هم فقط دو دور در جدول دوام آورد. او مغلوب ميشله لارچر دو بريتو از پرتغال شد که در رده ۱۳۱ جهان قرار دارد و از طريق حضور در بازی‌های گزينشی توانسته بود جواز شرکت در ويمبلدون ۲۰۱۳ را کسب کند. سارا ارانی بانوی ايتاليايی و شماره ۵ جهان نيز در همان دور اول از جدول مسابقات کنار رفت.
يکی از اتفاقات جالب توجه ويمبلدون امسال در زنان، برتری کيميکو داته‌کروم ۴۲ ساله مقابل کارينا ويتهوفت ۱۸ ساله از آلمان در دور اول بود. سن فرد بازنده اگر دو برابر شود باز شش سال کمتر از سن فرد پيروز خواهد شد!
وقتی داته‌کروم در ويمبلدون سال ۱۹۸۹ با زينا گاريسون آمريکايی بازی کرد، هنوز هفت سال مانده بود تا کارينا ويتهوفت رقيب آلمانی او در ويمبلدون ۲۰۱۳ به دنيا بيايد!
فهرست ساير قهرمانان ويمبلدون ۲۰۱۳ در ادامه آمده است.
دو نفره مردان: باب و مايک برايان که اسطوره‌های تنيس دو نفره هستند باز هم قهرمان شدند. برادران آمريکايی موفق شدند مارسلو ملو از برزيل و ايوان دوديچ از کرواسی را از پيش رو بردارند و ضمن فتح سومين ويمبلدون، برای پانزدهمين بار «گرنداسلم» را نصيب خود کنند. آن‌ها جمعاً ۱۰ گرنداسلم نيز از مسابقات مختلط برده‌اند.
دو نفره زنان: آسيايی‌ها در غياب خواهران ويليامز خوش درخشيدند، قهرمانی آسيا با اتحاد چين و تايوان رقم خورد! پنگ شائويی از چين و هسيه سو وی از تايوان در فينال از سد رقبای استراليايی گذشتند.
مختلط: دانيل نستور ۴۰ ساله از کانادا به اتفاق دختری که درست نصف سن او را دارد، حرف اول مسابقات مختلط را زدند. کريستينا مالدينوويچ فرانسوی اولين گرنداسلم را برد اما نستور قبلاً ۱۰ گرنداسلم داشت.
پسران: جيان لوئيجی کينزی از ايتاليا در ۱۷ سالگی جايزه استعدادهای آينده ويمبلدون را نصيب خود کرد. او در دو گرنداسلم قبلی امسال پسران تا يک چهارم نهايی صعود کرده بود. کينزی جايزه‌ای گرفته که قبل از او فدرر، ملزر، انکوئيست، پت کش، ايوان لندل و بيورن بورگ نيز گرفته‌اند. اما خب خيلی‌ها هم در پسران ويمبلدون اول شده‌اند و بعداً راه به جايی نبرده‌اند.
دختران: بليندا بنسيچ از سوئيس، ۱۶ ساله. امسال در فينال فرنچ اوپن هم مقابل آنتونيا لوتنر از آلمان به برتری رسيد تا اميدها را در کشورش برای کشف استعدادی جديد زنده کند. آن موقع در گزارشی نوشتيم او برای هموطنانش يادآور دوران درخشش مارتينا هينگيس شده، گرچه هينگيس وقتی همسن بنسيچ بود، تمام علاقمندان تنيس در جهان او را می‌شناختند.
با اين حال فتح دو گرنداسلم پياپی در رده دختران، ميزان توقعات از آينده بنسيچ را افزايش داده. فعلاً در رده ۳۷۲ جهان است. جايگاهی که طبيعتاً به سرعت تغيير خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG