لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین، پیروز انتخابات ریاست جمهوری مصر


هواداران اخوان المسلمین، یکشنبه، چهارم تیر ماه، در میدان تحریر قاهره پیروزی محمد مرسی را جشن گرفتند
هواداران اخوان المسلمین، یکشنبه، چهارم تیر ماه، در میدان تحریر قاهره پیروزی محمد مرسی را جشن گرفتند
کميسيون عالی انتخابات مصر، یکشنبه، محمد مرسی نامزد گروه اسلامگرای اخوان المسلمين را به عنوان پيروز نخستين انتخابات رياست جمهوری مصر، پس از سرنگونی حسنی مبارک رئيس جمهور پيشين اين کشور در سال گذشته، اعلام کرد.

فاروق سلطان، رئيس کميسيون عالی انتخابات مصر، در کنفرانسی خبری که در مقر کميسيون در قاهره برگزار کرد گفت که محمد مرسی با کسب بيش از ۵۱.۷۳ درصد آرا، به عنوان رئيس جمهور مصر انتخاب شد.

بدين ترتيب مرسی بر رقيب خود در دور دوم انتخابات رياست جمهوری بر احمد شفيق آخرين نخست وزير نظام حسنی مبارک پيروز شد.

به گفته کميسيون عالی انتخابات، محمد مرسی بيش از ۱۳ ميليون و احمد شفيق بيش از ۱۲ ميليون رای آوردند.

ميزان مشارکت در انتخابات ۵۱ درصد اعلام شده است. ۵۰ ميليون و ۹۰۰ هزار نفر واجد شرايط رای دادن بودند که ۲۶ ميليون و ۴۲۰ هزار نفر به پای صندوق های رای رفتند.

فاروق سلطان همچنين به فضای حاکم و متهم شدن کميسيون عالی انتخابات از سوی «برخی ستاد‌ها» به تقلب «در صورت پيروز اعلام نشدن پيروزی نامزدمان» اشاره کرد و به اين فضا اعتراض کرد.

او گفت که متهم شدن کميسيون عالی انتخابات به تقلب در انتخابات پيش از برگزاری دور دوم آغاز شد، با اين وجود کميسيون بدون توجه به اين فضا به کار خود ادامه داد.

فاروق سلطان اظهار داشت: «اميدوار بودم که روز اعلام نتايج انتخابات روز جشن باشد اما متاسفانه فضای پر تنش و تهمت حاکم است.»

او از عملکرد قضات حاضر در کميسيون عالی انتخابات دفاع کرد و گفت: «ما نه از تهديد می‌ترسيم و نه با وعده‌ای وسوسه می‌شويم.»

او گفت که کميسيون عالی انتخابات در برابر همه اتهام‌ها و حملات ايستادگی کرد و کار خود را به دور از اين فضا و با استقلال کامل ادامه داد.

رئيس کميسيون عالی انتخابات همچنين به رد «قانون عزل سياسی» را که مجلس خلق آن را تصويب کرده بود از سوی اين کميسيون اشاره کرد و آن را باعث «جلوگيری از انحراف انتخابات» و «استحکام جايگاه رياست جمهوری» دانست.

برپايه اين مصوبه، شخصيت‌های برجسته نظام حسنی مبارک، از حقوق سياسی خود از جمله نامزدی در انتخابات محروم می‌شدند. در صورت پذيرش اين مصوبه از سوی کميسيون عالی انتخابات، احمد شفيق از ادامه رقابت‌های انتخاباتی حذف می‌شد.

فاروق سلطان همچنين فضای انتخابات رياست جمهوری را با توجه به حضور احزاب و گروه ها، نظارت قضات و پوشش گسترده آن توسط رسانه ها، «دموکراتيک» توصيف کرد.

تعرفه‌های از پيش علامت گذاری شده

رئيس کميسيون عالی انتخابات رياست جمهوری مصر در بيان تقلب‌های صورت گرفته از وجود تعرفه‌هايی که پيش از برگزاری انتخابات بر روی آن‌ها «روبروی نام يکی از نامزد‌ها علامتگذاری شده بود» اشاره کرد و گفت همه اين تعرفه‌ها از گردونه رای گيری خارج شد.

او همچنين به وجود اطلاعاتی از منع قبطی ها برای رسيدن به مراکز رای گيری اشاره کرد.
فاروق سلطان تاکيد کرد که اين اطلاعات در صورت صحت می‌توانست در صورت گسترده بودن وقوع آن‌ها، بر نتيجه انتخابات تاثير گذارد و در نتيجه به باطل شدن کل انتخابات بينجامد. او گفت از همين رو کميسيون انتخابات خواستار فراهم شدن اطلاعات از نهادهای ذيربط از جمله نهادهای امنيتی شد اما اطلاعات رسيده نشان داد که که شمار تعرفه تقلبی رسيده به صندوق‌ها تنها ۲۱۵۴ تعرفه و شمار رای دهندگانی که نتوانستند به حوزه رای گيری برسند، ۲۴۳۷ نفر است که تاثيری بر کل نتايج انتخابات ندارد.

در دور دوم انتخابات رياست جمهوری که روزهای شنبه و يکشنبه هفته گذشته برگزار شده بود، محمد مرسی و احمد شفيق با يکديگر رقابت کردند.

فضای مصر پيش از اعلام نتايج انتخابات

فضای مصر از چند روز پيش از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، پر تنش بود. هر دو نامزد انتخابات پيروزی خود را در انتخابات اعلام کرده بودند. هر دو نامزد نيز از چند روز گذشته گفت‌و‌گوهای خود را با احزاب سياسی به منظور تشکيل ائتلاف‌ها و مشخص کردن ترکيب کابينه آغاز کرده‌اند. تاخير در اعلام نتايج انتخابات «به دليل کثرت شکايت ستادهای نامزد‌ها» باعث افزايش تنش در فضای عمومی مصر شد.

هواداران گروه اخوان المسلمين و شماری ديگر از گروه‌ها و احزاب سياسی، از چند روز پيش در ميدان التحرير قاهره تحصن کرده بودند. اين تحصن به منظور اعتراض به تصميم‌های شورای عالی نيروهای مسلح در کاهش اختيارات رئيس جمهور و افزايش اختيارات خود و همچنين منحل اعلام شدن مجلس خلق از سوی دادگاه عالی قانون اساسی برای اشکال قانونی در روند برگزاری انتخابات آن برگزار شد.

شورای عالی نيروهای مسلح از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک، اداره موقت مصر را در دست دارد. در مجلس خلق نيز گروه اخوان المسلمين، بزرگترين فراکسيون را در دست داشت.
اما اعلام ستاد احمد شفيق مبنی بر پيروزی او در انتخابات پس از اعلام پيروزی محمد مرسی و همچنين تاخير در اعلام نتايج انتخابات، باعث شد «بيم از اعلام پيروزی شفيق در انتخابات رياست جمهوری» به دليل ديگری برای تحصن اعلام شود.

شامگاه شنبه و بامداد يکشنبه، صد‌ها نفر به جمع تحصن کنندگان در ميدان التحرير افزوده شدند. شعارهای اين تحصن کنندگان عمدتا «مرسی مرسی» بود.

روزنامه «آزادی و عدالت» ارگان رسمی حزب آزادی و عدالت بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين، در شماره يکشنبه خود با درج تی‌تر بزرگی نوشته است: «محمد مرسی امروز به عنوان رئيس جمهور مصر معرفی می‌شود.»

از سوی ديگر، از شامگاه شنبه هزاران تن از هوادران احمد شفيق در شهرک نصر در قاهره تجمع کرده و فرياد می‌زدند: «مردم احمد شفيق را می‌خواهند.» آن‌ها تصاوير احمد شفيق و محمد حسين طنطاوی رئيس شورای عالی نيروهای مسلح را به دست گرفتند.

حضور گسترده نيروهای نظامی و امنيتی در مناطق مختلف مصر پيش از اعلام نتايج انتخابات، فضا را بيش از پيش سنگين کرده بود. اين فضا باعث شد شايعه‌ای منتشر شود مبنی بر اينکه احمد شفيق قرار است به عنوان پيروز انتخابات معرفی شود به همين دليل نيروهای نظامی و امنيتی برای مقابله با هرگونه اعتراض احتمالی هواداران محمد مرسی در مناطق مختلف مستقر شده‌اند.

اما خبرگزاری دولتی مصر به نقل از يک منبع امنيتی در وزارت کشور گزارش داد که اين تدابير امنيتی به منظور تامين امنيت مصر پس از اعلام نتايج انتخابات صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG