لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

نخستین محموله کمک های آمریکا به میانمار رسید


دو هواپيمای ديگر آمريکايی روز سه شنبه کمک های بيشتری را به ميانمار منتقل می کنند. (عکس:AFP)
دو هواپيمای ديگر آمريکايی روز سه شنبه کمک های بيشتری را به ميانمار منتقل می کنند. (عکس:AFP)

آمريکا، روز دوشنبه، برای اولين بار پس از دريافت اجازه از مقامات نظامی ميانمار هواپيمايی حامل کمک های اوليه برای نجات يافتگان طوفان به اين کشور فرستاد.


اين هواپيمای سی- ۱۳۰ شامل مواد غذايی، آب آشاميدنی، پتو و مواد دارويی است که پس از پرواز از یک پایگاه هوایی در تایلند، در فرودگاه يانگون، پايتخت سابق و اصلی ترين شهر ميانمار، فرود آمد.


دو هواپيمای ديگر آمريکايی روز سه شنبه کمک های بيشتری را به ميانمار منتقل می کنند.


حدود نه روز پيش طوفان شديد در ميانمار موجب کشته شدن حدود ۲۹ هزار نفر شد و صدها هزار نفر بی خانمان بر جای گذاشت.


برخی از سازمان های امدادگر می گویند که حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر ديگر در خطر بيماری و قحطی هستند.


دولت نظامی ميانمار اخيرا به امدادگران خارجی اجازه داده است تا برای کمک به آسيب ديدگان وارد آن کشور شوند.


برخی از سازمان های امدادگر می گویند که حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر ديگر در خطر بيماری و قحطی هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، گروه های امدادگر خارجی می گويند که دولت ميانمار فعاليت آنها را فقط به شهر يانگون محدود کرده است.


سازمان های جهانی امداد رسانی هشدار داده اند که تاخير در قبول کمک های جهانی از سوی دولت ميانمار می تواند به يک « فاجعه بزرگ انسانی » بيانجامد.


در همين حال گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد، در مورد کمک آمريکا به ميانمار گفت: « آنها برای مدت زيادی به کمک ما احتياج خواهند داشت.»


مقامات نظامی آمريکا می گويند که ۱۱ هزار نفر از سربازان آمريکايی برای يک مانور نظامی در منطقه حضور دارند و آماده کمک به قربانيان طوفان ميانمار هستند.


تلاش های چند روز گذشته سازمان های امدادرسانی با مشکلات زيادی روبرو شده است و يکی از قايق های کمک رسانی صليب سرخ که حامل آب آشاميدنی و برنج برای هزار نفر بود در نزديکی شهر بگالی غرق شده است.


صليب سرخ اعلام کرد که آسيبی به خدمه اين قايق نرسيده است. مايکل آننیر از مديران صليب سرخ در منطقه می گويد: «يکی از مشکلات اصلی حمل و نقل کمک های اوليه به مناطق آسيب ديده است.»


طوفان میانمار موسوم به «نرگس» موجب بيشترين تلفات در ۱۷ سال گذشته در آسيا شده است. طوفانی در بنگلادش، در سال ۱۹۹۱ موجب کشته شدن ۱۴۳ هزار نفر شد.


بسياری از جمله لورا بوش، همسر جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، دولت نظامی ميانمار را در کوتاهی برای اخطار دادن به شهروندان اين کشور که در مسير طوفان بودند، مورد انتقاد قرار دادند.


XS
SM
MD
LG