لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

رافائل نادال قلعه خاکی اش را حفظ کرد


رافائل نادال
رافائل نادال
رافائل نادال با برتری ۳-۱ مقابل راجر فدرر در فينال رولان گاروس موفق شد برای ششمين بار بر جام قهرمانی اين رقابت ها بوسه بزند.

او همچنين برای دهمين بار توانست فاتح گرنداسلم ها شود. بهترين رکورد تاريخ تنيس در گرنداسم ها با ۱۶ قهرمانی در اختيار راجر فدرر است.

دو تنيس باز در ست اول نمايشی برابر را تا تساوی ۵-۵ ارائه کردند. اما وقتی فدرر سرويس زد تا ششمينBreak را ثبت کند، در اوت شدن سرويس خود با داور هم عقيده نبود و نارضايتی خود را با حرکت دست ها بروز داد.

پس از آن بود که روحيه جنگندگی نادال بر او استيلا يافت و نخستين ست را ۷-۵ برد.

در ست دوم نادال ۴-۲ پيش افتاد تا فدرر سرويس بزند. مرد شماره ۳ تنيس جهان راحت ترين Break اين مسابقه را نصيب خود کرد. او فقط سرويس زد و هيچ کدام از توپ هايش برگشت نخورد تا نتيجه ۴-۳ شود.

سپس نادال سرويس زد اما پس از چهار مرحله تساوی و از دست رفتن آوانتاژها، اين فدرر بود که سرويس نادال را شکست و بازی را ۴-۴ کرد.

به نظر می رسيد قطع ۱۵ دقيقه ای جريان بازی به خاطر بارش باران و تجديد قوای دو باريکن، بيشتر به سود فدرر باشد.

در ادامه ست دوم، بازی به تای برک کشيده شد و نادال ابتدا ۴-۰ پيش افتاد و سپس ۷-۳ به برتری رسيد تا اين ست را ۷-۶ به سود خاتمه دهد.

ست سوم هم نادال ۴-۲ پيش افتاد. او بايد سرويس می زد اما فدرر که هميشه می تواند روند بازی را تغيير دهد، سرويس او را شکست و سرانجام نيز اين ست را ۷-۵ برد.

اما ست چهارم، قلمروی نادال بود.او با برتری ۶-۱ در اين ست در مجموع به پيروزی ۳-۱ رسيد تا عنوان شماره يک جهان را همچنان در اختيار داشته باشد.

دوئل های فدرر و نادال

از ۱۹۹۹ که فدرر ۱۸ ساله در دور نخست فرنچ اوپن به پاتريک رافتر استراليايی باخت، اين سيزدهمين حضورش در اين مهم ترين تورنمنت خاک رس جهان محسوب می شود.

اما کارنامه نادال در اين مسابقات اعجاب انگيز است. او اولين حضورش را در ۱۹ سالگی تجربه کرد اما در همان گام اول به مقام اول رسيد!

او هفت دوره در اين بازی ها حاضر بوده که حاصل آن شش قهرمانی و يک دوره حضور در يک هشتم نهايی بوده است.

بيست و پنجمين نبرد این دو تنیس باز برتر جهان به هفدهمين پيروزی نادال انجاميد.

آن ها همچنين ۱۴ بار در زمين خاکی به مصاف هم رفته اند که سهم فدرر فقط دو پيروزی بوده.

نادال و فدرر با احتساب اين مسابقه پنج بار در رولان گاروس به مصاف هم رفته اند که چهار فينال و يک نيمه نهايی بوده است و در تمام آن ها تنيس باز اسپانيايی به برتری رسيده.

پيش از اين آخرين ديدارشان در فينال يک گرنداسلم، تنيس آزاد استراليا در سال ۲۰۰۹ بود که با برتری نادال به اتمام رسيد تا برای نخستين بار در آن بازی ها قهرمان شود.

در آخرين جدال نيز در مسترز مادريد ۲۰۱۱ بازی کردند که باز هم نادال برنده شد.

آخرين پيروزی فدرر سال ۲۰۱۰ در لندن بود که تعداد پيروزی هايش بر رقيب جوان تر را به عدد ۸ رساند.

آخرين برد فدرر در خاک رس مقابل نادال در فينال مسترز مادريد ۲۰۰۹ اتفاق افتاد. چند روز بعدش هم بدون برخورد به نادال توانست اولين و آخرين رولان گاروس زندگی اش را فتح کند.

قهرمانی لی نا در رقابت های زنان

آسيايی ها برای اولين بار جام قهرمانی گرند اسلم را نصيب خود کردند. اين افتخار تاريخی به نام لی نا، تنيس باز ۲۹ ساله چينی ثبت شد. او امسال با صعود به فينال تنيس آزاد استراليا، اولين تنيس باز تاريخ آسيا بود که فينال گرنداسلم ها را تجربه می کند.

او که حالا با اين قهرمانی به رتبه چهارم برترين های جهان صعود کرده، در فينال بر فرانچسکا اسکياوونه ايتاليايی با نتايج ۶ بر ۴ و ۷ بر ۶ غلبه کرد
پترا که ويتووا، ويکتوريا آزارنکا و ماريا شاراپووا از جمله رقبای مغلوب او در اين تورنمنت بودند.

آمادگی بالای شاراپووا به قدری چشمگير بود که باور کارشناسان تنيس اگر در نيمه نهايی مغلوب لی نا نمی شد، می توانست پس از سه سال مجدداً يک دوره از گرنداسلم ها را فتح کند.
XS
SM
MD
LG