لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

روز تولد نادال، بهترين هديه را فدرر اهدا کرد


بهترين بازيکن تاريخ تنيس جهان بر بهترين بازيکن حال حاضر جهان غلبه کرد تا بهترين هديه را به مرد شماره يک تنيس جهان اهدا کند!

اين جمله های ظاهراً قصار، شرح حال شگفت انگيز تنيس جهان در غروب جمعه بود.

در مرحله نيمه نهايی رولان گاروس، نوواک جوکوويچ مرد شماره ۲ جهان از صربستان مقابل راجر فدرر قرار گرفت.

جوکوويچ که ۴۳ بازی را بدون شکست بود و در ۳ ديدار آخرش با فدرر هم پيروز از زمين بيرون آمده بود، با غلبه بر فدرر می توانست به جای نادال در صدر جدول بايستد.

آخرين باری که کسی غير از فدرر و نادال در رتبه نخست رنکينگ قرار گرفت، اندی راديک آمريکايی در فوريه ۲۰۰۴ بود.

جوکوويچ اما در برابر سد بزرگ سوئيسی متوقف شد تا رافائل نادال که در سومين روز از ماه جون ۱۹۸۶ در مايورکا به دنيا آمده است، بهترين هديه تولدش را از بزرگترين رقيب زندگی اش بگيرد!

راجر فدرر ۳ نوواک جوکوويچ ۱


آنها برای بيست و سومين بار مقابل هم ايستادند. اما نخستين نبردشان در رولان گاروس بود.

ست اول را جوکوويچ آغاز کرد. سرويس او را فدرر شکست. سپس جوان ۲۴ ساله اهل بلگراد بود که وقتی فدرر سرويس می زد، «بريک پوينت» point Break را نصيب خود کرد.

در Break بعدی، دو تنيس باز بارها در وضعيت آوانتاژ قرار گرفتند. ۶ بار تساوی رقم خورد و جوکوويچ که در مرحله يک چهارم نهايی به خاطر مصدوميت حريفش استراحت کرده بود پيش افتاد.

اين سِت که از زيباترين ست های فرنچ اوپن ۲۰۱۱ بود به تای برک کشيده شد و فدرر که فوق العاده با انگيزه و در عين حال آماده بود، ۷-۶ به برتری رسيد.

برنده ۱۶ گرنداسلم که در ۲۹ سالگی برای فتح دومين رولان گاروس خود تلاش می کند، ست دوم را راحت تر برد. پيروزی ۶-۳ او را در آستانه صعود به فينال قرار داد.

در ست سوم اما جوکوويچ با اتکا به نيروی جسمانی تحليل ناپذير و فورهندهای استثنايی موفق شد با همان نتيجه ای که ست دوم را باخته بود به پيروزی برسد.

در ست چهارم اما اوج زيبايی های ورزش مهيج تنيس به نمايش در آمد. نبوغ بی بديل فدرر در برابر جوانی و خستگی ناپذيری جوکوويچ، ۱۴ هزار تماشاچی فيليپ شاتريه را به وجد آورد.

هرگاه بازی متوقف می شد آن ها فرياد "راجر" سر می دادند. جوکوويچ هم در ازای توپ هايی که به ثمر نمی نشستند، لبخند می زد و نارضايتی اش از روند بازی را با سر تکان دادن های عصبی اش بروز می داد.

بازی مجدداً به تای برک کشيده شد و پرافتخارترين تنيس باز تاريخ، نتيجه ای را رقم زد که کاملاً مغاير با پيش بينی های قبل از بازی کارشناسان بود.

اين چهاردهمين برتری فدرر مقابل جوان اول تنيس جهان بود که پيش از اين ۹ بار بر او چيره شده است.

نادال و فدرر در فينال

رافائل نادال که پادشاه خاک رس در تنيس دنياست، با برتری مقابل اندی ماری بريتانيايی مجدداً به فينال اين تورنمنت صعود کرد.

نادال در هفت سال گذشته، ۶ بار به فينال اين رقابت ها صعود کرده و فقط سال ۲۰۰۹ بود که با ناکامی مقابل سودرلينگ سوئدی، راه را برای طلسم شکنی فدرر در اين رقابت ها باز کرد.

تنيس باز چپ دست اسپانيايی در شرايطی به فينال رسيد که رقيب گلاسکويی اش از ناحيه مچ پا مصدوم بود. اما به رغم شکست ۳-۰، در تمام ست ها پابه پای نادال جنگيد.

ماری که در رده چهارم جهان قرار دارد تاکنون موفق به فتح گرنداسلم ها نشده است.

به اين ترتيب راجر فدرر و رافائل نادال برای بيست و پنجمين بار مقابل هم می ايستند. پنج بار از اين ۲۵ بازی در فرنچ اوپن بوده و هر بار در فينال با هم روبرو شده اند که در تمام آن ها، غير از فينال ۲۰۱۱ که هنوز برگزار نشده، نادال توانسته نشان قهرمانی را نصيب خود کند.

XS
SM
MD
LG