لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

قهرمانی نادال در نيويورک؛ سال فراموش نشدنی برای اسپانيا


نادال (راست) در کنار جاکوویچ
نادال (راست) در کنار جاکوویچ
درمسابقه پايانی تنيس مردان اوپن آمريکا، رافائل نادال اسپانيايی با پيروزی ۴-۶، ۵-۷، ۴-۶ و ۲-۶ بر نوواک جاکوويچ صرب به يک قهرمانی ديگر در رقابت های گرند اسلم سال ۲۰۱۰ دست يافت.

رافائل نادال به عنوان تماشاگر ويژه در آفريقای جنوبی حضور داشت که هموطنان او برای نخستين بار قهرمان جام جهانی فوتبال شدند. تنيس باز شهر مايورکا از افتخار آفرينی ملی پوشان فوتبال برای تکرار قهرمانی هايش الهام گرفت.

به دليل باران شديد در نيويورک، اين مسابقه با يک روز تاخير و در دوشنبه شب انجام شد و در جريان ست دوم هم بارش دوباره باران، در جريان آن وقفه انداخت.

اين وقفه با نخستين ستی همراه بود که نادال در اوپن آمريکا از دست داد. جاکوويچ که يک ست از نادال گرفت، در مسابقه نيمه پايانی بر رويای قهرمانی راجر فدرر سوييسی پايان داده و يک مدعی جدی قهرمانی تصور شده بود.

نادال برای هر امتياز بيش از جاکوويچ فشار را تحمل کرد و در مسابقه با تنيس باز رده سه جهان به يک پيروزی به نسبت آسان دست يافت. برای جاکوويچ اين دومين فينال ناکامی بار در اوپن آمريکا بود.

پس از پيروزی حماسی بر راجر فدرر در نيمه پايانی، برای قهرمان پيشين اوپن استراليا اين مسابقه ای سنگين بود. او در برابر نادال هرچه در توان داشت رو کرد، اما در پايان بی حاصل بود.

از همان لحظه ای که در گيم اول مسابقه نادال برتری نشان داد، هواداران احساس کردند که اين شب نيويورک از آن نادال است. هرچند جاکوويچ با همه وجود جنگيد و هرگز تسليم نشد.

پس از بارانی که حدود دو ساعت وقفه ايجاد کرد، او درخشان به بازی بازگشت و توانست در پايان ست دوم بازی را يک بر يک کند. اما در ست سوم او به سرعت درهم شکست و هر چه تلاش کرد، هرگز نتوانست به بازی بازگردد.

سرعت بازی در جهت حکومت نادال بر حريف بود و در حالی که قهرمانی مرد اسپانيايی مسلم به نظر می رسيد، تنها مساله باقی مانده لحظه زمان ثبت پيروزی بود تا او برای نخستين بار قهرمان اوپن آمريکا شود و به مجموع نه بار قهرمانی گراند اسلم دست يابد. او پنج قهرمانی اوپن فرانسه، دو قهرمانی در ويمبلدون و يک قهرمانی هم در اوپن استراليا دارد.

فدرر دارنده رکورد ۱۶ قهرمانی گرند اسلم است که به نظر می آيد برای نادال ۲۴ ساله دست يافتنی باشد.
نادال پيش از مسابقه گفته بود که او هرگز وسواسی برای اين ندارد که بايد پيروز شود تا يک سال را با پيروزی در گرند اسلم به پايان برساند.
XS
SM
MD
LG