لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

اعتراض گروه تندرو و لغو کنسرت نامجو در مالزی


مجسن نامجو
مجسن نامجو
اين بار لغو کنسرت هنرمندی از ايران، نه در کشور خود بلکه در آن سوی قاره ی آسيا و در مالزی رخ داد. اگر چه علاقمندان به موسيقی محسن نامجو، آماده می شدند تا روز جمعه، برای شنيدن صدای او در کوالالامپور گرد هم آيند، روز دوشنبه اعلام شد که مجوز اين کنسرت لغو شده است. در اطلاعيه ای که برگزار کننده ی اين کنسرت، گروه مينی تی وی مينور آسيا minitv minor asia ، بر روی وبسايت خود منتشر کرده، دليل لغو کنسرت مسايل امنيتی عنوان شده است.

درهمين باره رادیو فردا گفت و گويی داشته با يکی از هماهنگ کنندگان اين کنسرت در شرکت مينی تی وی مينور آسيا ، که نخواسته نامش فاش شود. وی درباره ی روند لغو اين کنسرت به راديو فردا اينگونه می گويد

Mohsen Namjoo Biaban
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:32 0:00

تقريبا نزديک به دو يا سه هفته پيش بود که شايعاتی مبنی بر اين که يک گروه تندرو مذهبی که مقرشان شهر مالزی است، نسبت به اجرای کنسرت محسن نامجو در اين کشور دست به اعتراض زده و محسن عزيز را زير سوال برده اند که گويا ايشان عقايدی بر خلاف دين اسلام دارند و به اسلام توهين کرده اند.

اين در صورتی است که آقای نامجو بارها اعلام کرده اند که به هيچ عنوان قصد توهين به هيچ عقيده ای را ندارند و در سبک هنريشان، فضا برای اظهار نظر باز است.

ما اين ماجرا را پيگيری کرديم و البته مطالب مطرح شده در حد انتشار در يک وبلاگ بود. تا اينکه از چند روز پيش از اين، اين مسائل به شکل جدی تری مطرح شد، به نحوی که آقای نامجو که قرار بود به همراه گروهشان با هواپيما به مالزی سفر کنند تا کنسرتشان را اجرا کنند، در اين مسير تحت فشار بسياری قرار گرفتند و داستان به نحو ديگری پيش رفت.

ماجرا به شکلی پيش رفت که تمام روزنامه ها و تلويزيون مالزی روز گذشته اين خبر را منعکس کردند.

در طی اين سه روزه چه اتفاقی رخ داد که فشارها افزايش يافت؟

از پريروز اين داستان ها ابعاد کاملا رسانه ايی به خود گرفت. ديروز يک جلسه اضطراری توسط وزارت فرهنگ مالزی به واسطه نامه ايی که مستقيما از سوی اين گروه تندور به اين وزارتخانه ارسال شده بود، برگزار گرديد که در اين جلسه اضطراری و کميسيون ، اين موضوع مورد بررسی و ارزيابی قرار گرفت.

در اين کميسيون به اين نتيجه رسيدند که به هر عنوان و به هر دليل، کنسرت آقای نامجو به صلاح عقايد و فرهنگ مذهبی مالزی نيست و به همين دليل هم تصميم گرفتند که مجوز صادر شده برای کنسرت ايشان را لغو کنند.

اين در صورتی است که ما تقريبا از سه هفته پيش از اين مجوز کتبی اجرای کنسرت را گرفته بوديم. بليط های سالن تا ديروز صبح کاملا فروخته شده بود و حتی تعداد اندکی بليط هم باقی نمانده بود.

Mohsen Namjoo and Golshifteh Farahani
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:39 0:00


در مطلب وبلاگی که شما به آن اشاره کرديد نوشته شده بود که گروهی که در اين کنسرت شرکت می کنند از دانشجويان ايرانی هستند که به هر حال در مالزی به سر می برند.

در اين مطلب ذکر شده بود که جامعه ايرانی ساکن مالزی عموما از قشر مرفه ايرانی و غالبا از قشر سکولار هستند. آيا شما می توانيد تخمين بزنيد که چه کسانی با چه عقايدی بيشترين بليط های کنسرت آقای نامجو را خريداری کرده بودند؟

در حال حاضر آمارها نشان می دهد که در مالزی ۷۰ هزار ايرانی ساکن هستند. ايرانيانی که اکثرا به بهانه دانشجو بودن و ادامه تحصيل در اين کشور ساکن شده اند.

من بايد به اين نکته اشاره کنم که به جرات می توانم ادعا کنم که درصد بالايی از بليط های به فروش رفته در ايران به فروش رفته بود. درصدی از اين بليط ها را ايرانيان ساکن استراليا و حتی دبی خريداری کرده بودند.

من به شخصه بسياری را می شناختم که برای شرکت در کنسرت آقای نامجو از استراليا به مقصد مالزی برای ۴۸ ساعت سفر می کردند تا در اين کنسرت حضور داشته باشند.

شايد دليل اين استقبال هم اين مسئله بوده که آقای نامجو تا به حال کنسرتی در يک کشور آسيايی و يا کشوری که تردد ايرانيان به آنجا آسان باشد، اجرا نکرده است.

اينکه تفسير دوستان وبلاگ نويس اين بوده که شرکت کنندگان در کنسرت آقای نامجو، سکولار هستند يا سکولار نيستند؟ من هيچ نظری در اين مورد ندارم.

موضوع قابل توجه ديگر اين بود که در ذکر اعتراضاشان نسبت به اجرای کنسرت آقای نامجو، به اطلاعات بسيار جزيی اشاره کرده بودند.
آيا اين اطلاعات را شما يا شرکت حمايت کننده آقای نامجو بايستی در اختيار دولت مالزی قرار می داديد؟ که ايشان اصولا که هستند و به چه کاری مشغولند؟ يا اينکه از منبع ديگری دريافت کرده اند؟

اينکه اين حجم از اطلاعات دقيق در مورد نحوه موسيقی و ابيات اشعاری که آقای نامجو در کنسرت هايشان از آنها استفاده می کنند، به چه نحوی در دسترس اين گروه مذهبی تندرو قرار گرفته است؟ ما هم واقعا از آن بی اطلاعيم.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG