لینک‌های قابلیت دسترسی

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۳:۳۹ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶
موسسه بين المللی رسانه ای « نيوز اينترنشنال » روز پنجشنبه اعلام کرد که يکشنبه اين هفته آخرين نسخه هفته نامه بريتانيايی « نيوز آو د ورلد » (News of the World ) منتشر می شود و پس از آن عمر اين نشريه پس از ۱۶۸ سال انتشار به پايان خواهد رسيد.
حوادثی که باعث رسوائی بزرگ برای خبرنگاران و مديران اين نشريه شده هنوز در صدر خبرهای بريتانيا قرار دارد. طی سه روز گذشته ماجرای مربوط به شنود تلفنی برخی از افراد خبر ساز توسط کارآگاه های خصوصی که توسط اين هفته نامه اجير شده بودند به يک جنجال سياسی و تجاری بدل شد که بعيد است به اين زودی ها و صرفا با تعطيل شدن يک هفته نامه جنجالی به پايان برسد.
جيمز مرداک مدير عامل موسسه رسانه ای « نيوز اينترنشنال » که صاحب هفته نامه « نيوز آو د ورلد » است روز پنجشنبه در جمع کارکنان و مديران اين نشريه گفت :« اين نشريه هميشه مچ ديگران را می گرفت ولی وقتی نوبت به خودش رسيد نتوانسته است ضعف و خطاهای خود را برملا کند.» وی در بخش ديگری از سخنان خود افزود که مديران و کارکنان اين نشريه مطالبی را در اختيار پارلمان بريتانيا قرار داده اند بدون آنکه از صحت آن مطمئن باشند و اين کار غلطی بوده است.
روزنامه گاردين در ادامه گزارش خود می افزايد که از سال ۱۹۹۵ و تعطيل کردن يک نشريه مشابه تاکنون اين اولين باری است که موسسه رسانه ای « نيوز اينترنشنال » يک نشريه سراسری را در بريتانيا تعطيل می کند.

«نيوز آو د ورلد» اولين نشريه ای است که روپرت مرداک که اکنون صاحب شرکت های رسانه ای بزرگی در سطح جهان است، در سال ۱۹۶۸ در بريتانيا خريداری کرد. درآمدهای حاصل از اين نشريه پرطرفدار به آقای مرداک و خانواده وی کمک کرد تا امپراطوری رسانه ای خود را در آمريکا و بريتانيا بنا کند.
«نيوز آو د ورلد» پرفروش ترين نشريه روز يکشنبه بريتانياست و تيراژ آن در ماه مه سال جاری حدود دو ميليون و ۶۰۰ هزار نسخه بود. اين نشريه سال های سال پر درآمدترين محصول موسسه رسانه ای « نيوز اينترنشنال » بوده است.
به نوشته روزنامه « گاردين » تعطيل کردن « نيوز آو د ورلد » از نظر تجاری يک تصميم بسيار پر هزينه ای است ولی به نظر می رسد موسسه رسانه ای « نيوز اينترنشنال » برای جلب حدی از اعتماد عمومی در بريتانيا، که به شدت از افشای رفتار غيرقانونی و غيرانسانی کارکنان « نيوز آو د ورلد » خشمگين هستند، حاضر شده است که اين هزينه سنگين و تصميم دشوار را بگيرد.
« تام واتسون » يکی از اعضای مجلس عوام بريتانيا از حزب کارگر که جزو افراد اصلی در برملا کردن شنود تلفن های خانواده های قربانيان چند جنايت و بمب گذاری لندن توسط « نيوز آو د ورلد » بوده می گويد:« اين روپرت مرداک و امپراطوری رسانه ای وی نيستند که « نيوز آو د ورلد را تعطيل کرده اند. اين خشم و انزجار مردم کشور از رفتار اين نشريه بود که باعث شد کارش به ورشکستگی بکشد. اين نشريه ديگر خواننده ای نداشت، هيچ موسسه ای در آن آگهی درج نمی کرد. آنها گزينه ديگری جز تعطيل کردن آن نداشتند.»
از زمانيکه ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا دستور يک تحقيقات کامل د رمورد روشهای کار غلط اين نشريه و شنود غيرقانونی مکالمات خانواده های قربانيان را صادر کرد اکثر موسسات قراردادهای تبليغاتی خود را با هفته نامه « نيوز آو د ورلد » فسخ کردند. همزمان نشانه هايی از تحريم خريد و حتی تحريم توزيع اين هفته نامه ها درکيوسک های مطبوعاتی ديده می شد.
در هفته گذشته موارد ديگری از انجام شنود تلفن خانواده های افرادی که بر اثر جنايت و يا بمب گذاری سال ۲۰۰۵ در لندن کشته شده اند توسط کاراگاه های خصوصی اين نشريه برملا شد. مشخص شد که تعداد شنودهای تلفنی اين روزنامه در سال های گذشته بسيار بيشتر از آن حدی بوده که حدس زده می شد. همزمان مشخص شد که خبرنگاران اين نشريه در مواردی برای دستيابی به اطلاعات و تسهيل کار خود حتی به افسران پليس بريتانيا نيز رشوه می داده اند.

نمایش نظرات

XS
SM
MD
LG