لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

روزنامه های يک شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹


اعلام « آزاد سازی قيمت ها و حذف يارانه از حامل های انرژی و کالاهای اساسی » از سوی محمود احمدی نژاد بازتاب گسترده ای در روزنامه های يک شنبه ايران داشته است.

روزنامه ها همچنين خبر داده اند که دولت در نخستين اقدام قيمت بنزين ، گاز خودرو و گازوئيل را گران کرده و از اين پس قيمت « بنزين آزاد هر ليتر ۷۰۰ تومان ، گازوئيل ۳۵۰ تومان و سی.ان.جی ۳۰۰ تومان » است.

اظهارات نماينده آيت الله خامنه ای در سپاه که از « قرار گرفتن علم در مسير الحادی » سخن گفته ، اعتراض به « واگذاری انحصاری ۵۰ ميليارد تومان آگهی به روزنامه ايران با دستور احمدی نژاد » و « طراحی لباس‌ب راساس موازين اسلامی در وزارت کشور » از ديگر عناوينی است که در روزنامه های ۲۸ آذر ماه مورد توجه قرار گرفته است.

آزاد سازی قيمت ها با اظهارات « مبالغه » آميز احمدی نژاد و تهديد منتقدان

اظهارات شنبه شب محمود احمدی نژاد و آغاز حذف يارانه ها و آزاد سازی قيمت حمل های انرژی و کالاهای يارانه ای در روزنامه های يک شنبه بازتاب گسترده ای داشته است.

روزنامه تهران امروز در اين خصوص از ۲۸ آذر ۸۹ به عنوان « يک‌شنبه تاريخی » نامبرده و نوشته « محمود احمدی نژاد طی سخنانی مفصل در يک مصاحبه زنده تلويزيونی آغاز رسمی هدفمندسازی يارانه ها را از نيمه شب شنبه اعلام کرد. »

اين روزنامه حال نوشته « صحبت های احمدی نژاد در بخش اعظم خود توضيح مزايای هدفمندی بود که پيش از اين بارها انجام شده بود و اين بار نيز مثل هميشه با ترسيم دورنمايی مبالغه شده از رفاهی همراه بود که اين طرح بزرگ به ارمغان می آورد و همين‌طور توصيه‌های اخلاقی و اقتصادی به مردم. »

روزنامه تهران امروز تاکيد کرده که « احمدی نژاد شايد به خاطر برخی محذورات ، اخبار ريز اين طرح را به شکل قطره چکانی و لابلای گفته ها و توصيه هايش ارائه کرد. »

روزنامه دنيای اقتصاد نيز با اعلام اينکه « به دستور احمدی نژاد اصلاح قيمت‌ها آغاز شده » نوشته رئيس دولت « در شرايطی فاز اصلاح قيمت‌ها را کليد زد که از صبح شنبه مقامات اقتصادی دولت هم آخرين تحرکات را برای اجرای اصلاح قيمت‌ها کليد زدند ، و از يک سو مديران عامل بانک‌ها در دو جلسه پی‌در‌پی با مسئولان وزارت اقتصاد و رييس کل بانک مرکزی آخرين اقدامات بانکی را برای اجرای قانون يارانه‌ها مورد بررسی قرار دادند و از سوی ديگر وزارت بازرگانی هم ۷ بسته حمايتی خود را برای کنترل بازار اعلام کرد. »

اين روزنامه همچنين به ايجاد فضای امنيتی در کشور و نيز تهديد منتقدان و معترضان به اجرای حذف يارانه ها از سوی مقام های دولتی ، قضايی اشاره کرده و نوشته « پيش از اين هم برخی مقامات دولت هشدار داده اند که با اخلال‌گران اجرای قانون يارانه‌ها به عنوان مفسد اقتصادی برخورد خواهد شد و به دستگاه قضايی معرفی می‌شوند. »

روزنامه کيهان که در چند سال اخير بارها دولت های ۲۰ سال گذشته و تا پيش از به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد را به عنوان « عامل انحراف حکومت اسلامی » و « لکه ننگ در تاريخ جمهوری اسلامی » معرفی کرده است ، اين بار تلاش کرده تا دولت های پيشين را هم در نارضايی احتمالی مردم از حذف يارانه ها سهيم کند، در صفحه نخست شماره يک شنبه ادعا کرده که « سال های سال در کشور برای اجرای قانون هدفمندی يارانه ها لحظه شماری می شد؛ اما هيچ گاه فرصت اجرای آن در کشور فراهم نشده بود » و اکنون آزاد سازی قيمت ها « پس از ۲۰ سال عملياتی شده » است.

اين روزنامه طی گزارشی با عنوان « آغاز تحول بزرگ اقتصادی اجرای هدفمندی يارانه ها از امروز » نوشته « در حاليکه عملا اجرای قانون با تکميل فرم های اقتصادی خانوارها آغاز شده بود ، اما با ورود به اين مرحله و اصلاح قيمت ها ، می توان گفت که مرحله اصلی قانون يارانه ها از امروز و با اعلام برداشت يارانه نقدی از حساب ها آغاز شد. »

کيهان از حذف يارانه ها به عنوان « يکی از ۷ محور طرح بزرگ تحول اقتصادی » نامبرده و نوشته که اين طرح دولت « يکی از مهم ترين و در عين حال جنجالی ترين طرح های اقتصادی کشور پس از پيروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود و از آن به عنوان "جراحی بزرگ اقتصاد ايران" ياد می شود. »

اين روزنامه ادعا کرده که با حذف يارانه ها ايران وارد « دهه ای » می شود که آيت الله خامنه ای آن را « دهه پيشرفت و عدالت » ناميده است.

روزنامه رسالت ديگر روزنامه حامی دولت نيز از اظهارات محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی درباره آماده باش بانک های کشور برای ورود به مرحله آزاد سازی قيمت ها را منتشر کرده و از قول وی نوشته « قيمت ها تحت کنترل است. »

روزنامه خبر اما بخش هايی از اظهارات محمود احمدی نژاد درباره آثار آزاد سازی قيمت ها بر زندگی مردم را منتشر کرده و از قول وی نوشته « با محاسبات ما ۶ دهک از روز اول بهتر می شوند. ۲ دهک بايد صرفه جويی کنند و ۲ دهک ديگر بايد خيلی صرفه جويی کنند. »

اين روزنامه خبر داده که احمدی نژاد در اظهارات تلويزيونی شنبه شب خود با اشاره به درآمد بخشی از جامعه گفته « حتی با ۲ ميليون می توان در ايران خوب زندگی کرد. »

روزنامه خبر همچنين نوشته که رئيس دولت دهم « با تقاضا ار کسانی که می توانند از دريافت يارانه مستقيم انصراف دهند » خطاب به آن ها گفته « ممکن است صحنه های فقر را عده ای ببينند و انصراف دهند. »

همزمان روزنامه جمهوری اسلامی افزايش نگرانی درباره هزينه های درمانی بخشی از جمعيت ايران که بيمه نيستند را مورد توجه قرار داده و نوشته « سلامت ۸ ميليون ايرانی بدون بيمه در معرض تهديد است.»

به نوشته اين روزنامه طی روزهای اخير و با آغاز حذف يارانه ها « نگرانی ها در مورد وضعيت حدود ۶ تا ۸ ميليون نفری که هنوز تحت پوشش هيچ گونه بيمه‌ای نيستند افزايش يافته و کارشناسان معتقدند اين مساله تهديدی برای سلامت اين افراد به لحاظ تامين هزينه‌های درمانی است. »

بنزين آزاد هر ليتر ۷۰۰ تومان ، گازوئيل ۳۵۰ تومان و سی.ان.جی ۳۰۰ تومان

روزنامه جام جم با انتشار متن اطلاعيه ـ ستاد هدفمند کردن يارانه ها » نوشته که اين ستاد « قيمت های جديد بنزين ، گاز خودرو و گازوئيل » را اعلام کرده است.

« ستاد هدفمندکردن يارانه ها » اعلام کرده که از نيمه شب شنبه ۲۷ آذر ماه قيمت « بنزين معمولی سهميه ای به هر ليتر ۴۰۰ تومان » و « بنزين معمولی غيرسهميه ای به قيمت هر ليتر ۷۰۰ تومان » افزايش يافته است.

در اين اطلاعيه همچنين قيمت « گازوئيل سهميه ای خودروهای گازوئيل سوز هر ليتر ۱۵۰ تومان » و « گازوئيل غيرسهميه ای به قيمت هر ليتر ۳۵۰ تومان » اعلام شده و همچنين تاکيد شده که گازوئيل غير سهميه ای و با قيمت ۳۵۰ تومان در هر ليتر هم فقط « و از طريق کارت هوشمند سوخت قابل استفاده خواهد بود. »

روزنامه جام جم همچنين خبر داده که در اطلاعيه ستاد هدفمندکردن يارانه ها قيمت جديد گاز خودرو يا همان سی.ان.جی « هر متر مکعب ۳۰۰ تومان » تعيين شده است.

اين ستاد همچنين اعلام کرده که « بنزين سهميه ماه های گذشته خودروهای شخصی که در کارت سوخت افراد باقيمانده است به صورت ذخيره برای آنان حفظ و با قيمت هر ليتر بنزين معمولی ۱۰۰ تومان و بنزين سوپر با قيمت هر ليتر ۱۵۰ تومان قابل استفاده است » اما سهميه بنزين از ۲۸ آذر ۸۹ به بعد با قيمت « ۴۰۰ تومان در ليتر » به خودروهای شخصی فروخته می شود.

نماينده آيت الله خامنه ای در سپاه : علم در مسير الحادی قرار گرفته است

روزنامه کيهان از قول نماينده آيت الله خامنه ای در سپاه پاسداران نوشته « علم امروزه در مسير الحادی قرار گرفته و در خدمت منافع شوم انسان ها است. »

به نوشته اين روزنامه علی سعيدی در جريان بازديد از دانشگاه امام حسين وابسته به سپاه پاسداران علاوه بر « الحادی دانستن علوم » گفته « در علوم پايه و انسانی بايد نگاهی توحيدی لحاظ شود تا فضای فکری دانشجويان با الهام از اعتقادات خدايی و ولايی شکل بگيرد. »

وی همچنين گفته که اساتيد و مجموعه دانشگاه ها « بايد در قدم اول فضای فکری خود را خدايی کنند و سپس با جهت دهی مناسب به دانشجويان آن ها را در مسير توحيدی قرار دهند. »

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه علاوه براين تاکيد کرده که دانشگاه سپاه پاسداران « با دارا بودن اساتيد متعهد از پتانسيلی قوی برخوردار است و می تواند نقش محوری در مجموعه سپاه و حتی در کشور داشته باشد. »

« واگذاری ۵۰ ميليارد تومان آگهی انحصاری به روزنامه ايران با دستور احمدی نژاد »

دستور محمود احمدی نژاد مبنی بر « واگذاری انحصاری آگهی های دولتی به روزنامه ايران » اعتراض رسانه های حامی دولت را هم بر انگيخته تا آن جا که روزنامه راه مردم نيز به آن اعتراض کرده است.
اين روزنامه در صفحه نخست شماره يک شنبه خود نوشته « با دستور احمدی نژاد ۵۰ ميليارد تومانی آگهی در‌انحصار ‌روزنامه ايران ارگان رسمی دولت قرار گرفته است. »

به نوشته اين روزنامه « مبلغ کل آگهی های دولتی سالانه ۵۰ تا ۶۰ ميليارد تومان است که با ابلاغيه دولت مبنی بر انحصار اختصاص اين آگهی ها به روزنامه ايران ، تمام اين مبلغ تنها نصيب يک روزنامه دولتی شده است.

روزنامه « راه مردم » با اشاره به اينکه دستور محمود احمدی نژاد برای سپردن انحصار آگهی های دولتی به روزنامه ايران در خرداد ماه ۸۹ صادر شد ، نوشته « اعتراض دسته جمعی مديران مسئول مطبوعات به اين ابلاغيه و در نهايت تداوم اين اعتراضات باعث شد که احمدی نژاد در کنفرانس خبری ۷ تير ۸۹ وعده لغو ابلاغيه دولت مبنی بر اختصاص انحصار آگهی های دولتی به روزنامه ايران را بدهد » اما « اين وعده با گذشت ۵ ماه هنوز محقق نشده و مطبوعات کشور همچنان از آگهی های دولتی محرومند و البته کام روزنامه دولتی ايران از اين حجم بی حساب آگهی ها ، شيرين. »

اين روزنامه اقدام احمدی نژاد را « ‌بازی با حيات اقتصادی مطبوعات کشور » توصيف کرده و نوشته بر اثر اجرای اين دستور « حيات اقتصادی بسياری از مطبوعات و نشريات کشور با خطر جدی مواجه شد چرا که بخش عمده ای از درآمد بسياری از روزنامه ها از طريق دريافت همين آگهی های دولتی بوده » و « ضربه سنگينی به مطبوعات و حتی سوق دادن آن ها به سمت تعطيلی و ورشکستگی است. »

« طراحی لباس ‌براساس موازين اسلامی در وزارت کشور »

روزنامه خراسان از قول معاون اجتماعی نيروی انتظامی خبر داده که « طراحی لباس‌هايی براساس موازين اسلامی در شورای اجتماعی وزارت کشور در حال انجام است. »

بهمن کارگر اقدام وزارت کشور برای طراحی لباس های اسلامی را اقدامی مرتبط با « گسترش عفاف و حجاب » عنوان کرده و گفته « اصل بر اين است که در طراحی اين لباس‌ها حجاب اسلامی رعايت شود. »

معاون اجتماعی نيروی انتظامی گفته که « درباره عفاف و حجاب نمی ‌توان چيزی را به صورت استاندارد مصوب کرد ، و تنها می توان يک الگو را در زمينه حجاب نشان داد و براساس آن الگو افراد خود را تطبيق دهند. »

بهمن کارگر با اين ادعا که « طراحی لباس های اسلامی در وزارت کشور » به اين منظور نيست که « بگوييم همه يک نوع لباس و يک نوع پوشش را داشته باشند » تاکيد کرده که لباس های اسلامی به اين دليل در وزارت کشور طراحی می شوند که « رعايت حدود شرعی بايد تبيين و واضح شود. »
XS
SM
MD
LG