لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

بررسی روزنامه های چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹


روزنامه خراسان خبر داده که روزنامه « سرمايه » ، و دو نشريه « سپيدار » و « پرستو » از سوی هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شده اند.

به نوشته اين روزنامه محمد علی رامين معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی که همزمان دبيری هيات نظارت بر مطبوعات را بر عهده دارد با اعلام اين خبر گفته است « روزنامه "آسيا" به دليل انتشار عکس‌ها و تصاوير خلاف عفت عمومی و استفاده ابزاری از تصاوير و تبليغ و ترويج اسراف و تبذير » و « به دليل اصرار بر تخلفات ياد شده توقيف شده و پرونده آن جهت پيگرد قانونی به مرجع قضايی ارسال شده است.

به گفته معاون وزارت ارشاد اسلامی هيات نظارت برمطوعات در جلسه ۲۵ مرداد ماه خود همچنين نشريات « سپيدار » و « پرستو » را به دليل « انتشار عکس‌ها، تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومی و عدم پايبندی به رسالت مطبوعاتی » توقيف و لغو امتياز کرده است.

روزنامه « آسيا » که با خط مشی « اقتصادی » منتشر می شد پيشتر يک بار در سال ۸۲ نيز از سوی دادستانی تهران توقيف و ايراج جمشيدی سردبير وقت اين روزنامه به همراه شماری از خبرنگاران اين روزنامه بازداشت و ماه ها زندانی شدند.

به رغم آنکه توقيف و بازداشت روزنامه نگاران در سال های اخير همواره تداوم داشته اما طی يک سال پس از انتخابات بنابر اعلام نهادهای مدافع حقوق روزنامه نگاران بيش از ۱۲۰ روزنامه نگار و وبنگار در ايران بازداشت شده اند.

شماری از اين روزنامه نگاران از جمله احمد زيدآبادی،مسعود باستانی،عبدالرضا تاجيک،هنگامه شهيدی،حميدلواسانی،علی مليحی و عيسی سحرخيز همچنان در بازداشت به سر می برند.

گروگانگيری سربازان امريکا در عراق و افغانستان؛تاکتيک جنگی جمهوری اسلامی

روزنامه های تهران امروز و کيهان اظهارات تهديد آميز وزير دفاع و معاون عمليات ستاد کل نيروهای مسلح و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی عليه امريکا و اسرائيل را در شماره چهارشنبه خود منتشر کرده اند.

روزنامه تهران امروز نوشته که احمد وحيدی وزير دفاع و رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه دو مقام بلندپايه حکومتی در اظهاراتی جداگانه تهديد کردند که « در صورت هرگونه حمله ، حيات اسرائيل به خطر می‌افتد. »

احمد وحيدی با اين ادعا که امريکا و اسرائيل « در صورت حمله به تاسيسات هسته ای ايران قادر نخواهند بود که عمق پاسخ جمهوری اسلامی را پيشگويی کنند » گفته « عاقلانه نيست که آن ها باتلاق جديدی را با عمق و قدرت کشندگی بيشتر برای خود ايجاد کنند. »

اين اظهارات در حالی بيان شده که روز چهارشنبه يک فروند هواپيمای جنگی اف ۴ نيروهوايی جمهوری اسلامی در حين مانور در نزديکی نيروگاه هسته ای بوشهر سقوط کرده و مقام های رسمی علت اين سقوط را "نقص فنی" عنوان کرده اند.

روزنامه کيهان نيز همزمان از قول رئيس اداره عمليات ستاد کل نيروهای مسلح نوشته « امريکا را در صورت تجاوز به ايران، در سه اقدام به زانو درمی آوريم. »

به نوشته اين روزنامه علی شادمانی تاکيد کرده که در صورت حمله نظامی « در اولين اقدام ، تنگه هرمز را در اختيار می گيريم و اجازه هيچ گونه حرکتی را به هيچ کسی نخواهيم داد » و « در اقدام دوم ، طرحی داريم که نيروهای امريکايی مستقر در پايگاه های افغانستان و عراق را به گروگان درخواهيم آورد و اجازه هيچ گونه حرکتی را به آن ها نخواهيم داد. »

معاون ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی هچنين سومين اقدام در صورت حمله نظامی را حمله به اسرائيل عنوان کرده و گفته « اسرائيل را در آسايش نخواهيم گذاشت. »

روزنامه تهران امروز سرمقاله ۲۷ مرداد خود را نيز به جنگ احتمالی اختصاص داده و به بررسی اين موضوع پرداخته که درصورت آغاز جنگ « ايران چگونه خواهد جنگيد؟ »

اين روزنامه با تاکيد براينکه « ديرزمانی است ساختار و نظام جنگ و جنگيدن در ايران تغيير کرده و طراحی مجددی صورت گرفته که مبتنی بر "دکترين جنگ کامل" است » نوشته « هر کسی که امنيت ملی ايران را به هر نحو تهديد کند بايد منتظر تحقق "جنگ کامل باشد" ، جنگی که فقط در جبهه صورت نخواهد گرفت و ابعادی بسيار گسترده‌تر را به‌همراه خواهد آورد. »

اين روزنامه در سرمقاله خود از حمله به گرانيگاه امنيت ملی امريکا در صورت وقوع حمله نظامی عليه تاسيسات هسته ای به عنوان يکی از راهبردهای جنگی حکومت مستقر در ايران نامبرده و نوشته « نبردی که ايران از پس حمله احتمالی امريکا و متحدانش برای متجاوزان تدارک ديده نه مبتنی بر "ويرانی انبوه" و "توليد کارخانه‌ای مرگ" که بر مبنای ضربه به "هسته پيشبرنده" جنگ و "گرانيگاه امنيت ملی"شان خواهد بود. »

اين اولين بار است که حکومت اسلامی مستقر در ايران به طور رسمی از « گروگانگيری نيروهای امريکايی مستقر در عراق و افغانستان » و نيز « حمله به امنيت ملی امريکا » را به عنوان راهبردهای جنگی خود اعلام می کند.

بازداشت ۱۲۰۰ نفر طی ۳ روز به اتهام "نگهداری سلاح سرد" در تهران

روزنامه دنيای اقتصاد خبر داده که در سومين روز از اجرای « طرح برخورد با حاملان سلاح سرد » دستکم ۷۷۸ نفر در تهران بازداشت شده اند.

به نوشته اين روزنامه حسين ساجدی نيا آمار بازداشت شدگان طی سه روز از اجرای طرح حاملان سلاح سرد را به ترتيب ۳۲۱ نفر در نخستين روز ، ۱۲۱ نفر در روز دوم و ۷۷۸ نفر اعلام کرده است.
به نوشته اين روزنامه نيروی انتظامی طرح « برخورد با حاملان سلاح سرد » را از روز شنبه گذشته در پايتخت به منظور شناسايی و دستگيری حاملان سلاح سرد آغاز کرده است.

اخبار ضد و نقيض درباره برکناری رييس دانشگاه آزاد

روزنامه کيهان ادعا کرده که عبدالله جاسبی رييس دانشگاه آزاد اسلامی به زودی از سمت خود برکنار می شود و به همين دليل به معرفی جانشينان احتمالی وی پرداخته است.

اين روزنامه از قول فرهاد دانشجو برادر کامران دانشجو وزير فعلی علوم ، نوشته « اکنون فرهاد رهبر، غلامحسين الهام ، شجاعی فرد و ميرزاده گزينه های مطرح برای رياست دانشگاه آزاد هستند. »

روزنامه جمهوری اسلامی اما از قول يک عضو ديگر هيات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نوشته « در جلسه اخير هیأت امنا که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، هيچ بحث و صحبتی در خصوص تغيير رئيس دانشگاه مطرح نشد. »

کريم زارع در عين حال گفت که « انتشار برخی شايعات در خصوص تغيير رييس دانشگاه آزاد اسلامی و معرفی سرپرست جديد کذب محض است. »

محمود احمدی نژاد از نخستين سال رياستش بر دولت تلاش می کند تا رياست و اداره دانشگاه آزاد اسلامی را در دست بگيرد. اين درحالی است که اغلب دانشگاه های دولتی نيز از دانشجويان شهريه دريافت می کند. روز سه شنبه روزنامه های ايران از قول رييس دانشگاه پيام نور خبر داده بود که بيش از ۸۰ درس دانشجويان ايرانی شهريه می پردازند.

« فهرست بازداشتگاه‌ها را اعلام کرديم»

روزنامه آرمان از قول غلامحسين اسماعيلی، رييس سازمان زندان‌ها از اعلام اسامی بازداشتگاه های امنيتی و غير امنيتی به قوه قضائيه خبر داده است.

اين روزنامه از قول غلامحسين اسماعيلی نوشته « برای اين‌که با مشکل بازداشتگاه‌های امنيتی و غيرامنيتی روبه رو نباشيم ، فهرست تمامی بازداشتگاه‌های امنيتی و غير امنيتی تحت پوشش خود را به مراجع قضايی اعلام کرده و گفته‌ايم زندانيان را به بازداشتگاه‌های اين فهرست که نام مراکز مجاز در آن درج شده است، معرفی کنند. »

از زمان کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات موضوع بازداشتگاه های مخفی يا دور از نظارت سازمان زندان ها مورد توجه بيشتری قرار گرفته اما اکثريت حامی جناح حاکم در مجلس شورای اسلامی چندی قبل پيشنهاد تحقيق و تفحص از سازمان زندان ها را رد کرد.
XS
SM
MD
LG