لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

جايزه نوبل فيزيک به سه دانشمند آمريکايی رسید


برندگان جایزه نوبل فیزیک، از چب به راست: کائو، بویل و اسمیت.
برندگان جایزه نوبل فیزیک، از چب به راست: کائو، بویل و اسمیت.
جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۰۹ به سه فيزيکدان آمريکايی بخاطر تحقيقاتشان در زمينه کابل نوری و نيمه هادی‌ها تعلق گرفت.

نيمی ازاين جايزه به چارلز کائو،۷۵ ساله، فيزيکدان متولد چين و شهروند آمريکا، داده شد و نيمی ديگر بين جورج اسميت، ۷۹ ساله، دانشمند آمريکايی و ويلارد بويل،۸۵ ساله، فيزيکدان آمريکايی- کانادايی تقسيم شده است.

به گزارش آسوشيتدپرس تحقيقات آقای کائو د سال ۱۹۶۶ منجر به اختراع کابل نوری شد که از طریق آن صدا، تصویر و اطلاعات با سرعت بسیار بالایی در سراسر جهان مبادله می‌شود.

ريچارد اپورت که همکار چارلز کائو در دهه شصت ميلادی در انگلستان بود، می‌گويد کابل نوری برای ارتباطات همان کاری را کرد که چرخ برای صنعت حمل و نقل.

جورج اسميت و ويلارد بويل نيز به خاطر اختراع سی سی دی يا ردياب نور که در وسايل و ابزار مختلف از دوربين ديجيتال تا وسايل پيشرفته جراحی مورد استفاده قرار می گيرد، جايزه نوبل فيزيک را با چارلز کائو شريک شدند.

آکادمی نوبل سوئد می گويد، کشف سال ۱۹۶۹ اين دو نفر که در آزمايشگاه بل در نيوجرسی آمريکا کار می کردند، به انقلابی در دنيای عکسبرداری منجر شد.

جوزف نوردگرن، رئيس کميته فيزيک اکادمی فيزيک گفت کار اين سه نفر زندگی ما را تغيير داد.

سه آمریکایی نیز روز دوشنبه جایزه معتبر نوبل پزشکی را به خاطر کشف یک سیستم حفاظتی در کروموزوم‌های انسان که به روشن ساختن بیشتر پدیده پیری کمک می‌کند از آن خود کردند.
XS
SM
MD
LG