لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

نورمن ويزدام، کمدين معروف انگليسی، درگذشت


نورمن ویزدام
نورمن ویزدام
نورمن ويزدام، کمدین سرشناس انگليسی، روز دوشنبه در ۹۵ سالگی درگذشت. ستاره فیلم‌های «شيشه‌پاک‌کن»، «آدم ناجور»، «به ‌دنبال ستاره»، «آدم نادرستي بود»، «سربزنگاه» و «سحرخيز» در ۹۰ سالگی از فعالیت هنری کنار رفت.

چارلی چاپلین در جایی از نورمن ویزدام به عنوان «دلقک محبوب من» یاد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وضعيت جسمانی نورمن، در ماه‌های گذشته، بر اثر چند سکته ناقص وخيم شده بود. او سرانجام در يک خانه سالمندان در «آيل آو من»، جزيره‌ای در شمال غربی بريتانيا، درگذشت.

Norman Wisdom; Don't Laugh at Me
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:28 0:00


فيلم‌های کمدی نورمن ويزدام، به‌ویژه در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ ميلادی تماشاگران بسيار داشت. او در دهه ۱۳۵۰ به ايران سفر کرد و برای دوستداران ايرانيش روی صحنه رفت. در همين سفر بود که هادی خرسندی، طنزپرداز نامدار ايرانی، گفت‌وگويی با «نورمن» انجام داد.

به نوشته وب‌سایت رسمی نورمن ویزدام، از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۶ فیلم‌های نورمن ویزدام در بریتانیا بسیار پرفروش بود و از نظر تجاری موفق‌تر از فیلم‌های جیمز باند با بازی شون کانری بود.

نورمن ویزدام که مدرسه را در ۱۳ سالگی ترک کرده و در یک بقالی مشغول کار شده بود، در ۳۱ سالگی در سال ۱۹۴۶ پس از ترک ارتش، به عنوان بازیگر حرفه‌ای در تئاتر هنرنمایی کرد و به سرعت توجه مردم را به خود جلب کرد.

Norman Wisdom
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00


وب‌سایت رسمی نورمن ویزدام می‌نویسد که در سال ۱۹۵۳ در فیلم «دردسر در فروشگاه» درخشید و جایزه «بفتا» را دریافت کرد. او در بسیاری از فيلم‌هايش‌ با كلاه کپ پارچه‌ای و كت و شلوار گشاد ظاهر می‌شد.

از عجایب این که نورمن ویزدام در کشور آلبانی محبوبیت زیادی داشت و در واقع تنها هنرپیشه غربی بود که فیلم‌هایش در زمان حکومت کمونیستی و دیکتاتوری انور خوجه حق پخش داشتند.

اين کمدين در سال ٢٠٠٠ به پاس بيش از نيم قرن تلاش هنري خود از ملکه بريتانيا لقب «سر» دريافت کرد.

او همچنين‌ به‌ خوانندگی روی آورد و ترانه‌ معروف‌ «به‌ من‌ نخند» را اجرا كرد. نورمن ویزدام که در سال ۲۰۰۵ از فعالیت هنری بازنشسته شده بود در سال ۲۰۰۷ در فیلم «اکسپرسو» نقش کوتاهی ایفا کرد.
XS
SM
MD
LG