لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۶

کره شمالی مراکز هسته ای خود را تعطیل می کند


کريستوفر هيل: کره شمالی پذیرفته است تا مراکز هسته ای خود را تعطیل کند.
کريستوفر هيل: کره شمالی پذیرفته است تا مراکز هسته ای خود را تعطیل کند.

کريستوفر هيل، مذاکره کننده ارشد آمريکایی در مورد مسا له هسته ای کره شمالی، روز یکشنبه دوم سپتامبر اعلام کرد که کره شمالی پذیرفته است تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی مراکز هسته ای خود را تعطیل کند.


آقای هیل پس از دو روز مذاکرات با مقامات کره شمالی در ژنو گفت: « ما گفت و گوی همه جانبه و بسیار خوبی داشتیم.»


وی افزود بر سر این موضوع به توافق رسیدیم که دولت کره شمالی مراکز هسته ای خود را تا پایان سال جاری تعطیل کرده و تمامی برنامه های هسته ای خود را اعلام کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «کیم کای گوان»، رییس هیات مذاکره کننده کره شمالی نیز به خبرنگاران گفت که از نتیجه مذاکرات راضی است.


وی افزود: «ما درباره بسیاری از مسایل به توافق رسیدیم. ما حسن نیت خود را برای برچیدن مراکز هسته ای خود نشان دادیم.» «کیم کای گوان» تاریخ دقیقی را برای تعطیل کردن مراکز هسته ای کشورش اعلام نکرد.


یک روز پیش از آغاز مذاکرات آمریکا و کره شمالی در ژنو، واشینگتن اعلام کرد که این کشور به سیل زدگان کره شمالی کمک غذایی می کند. بر اثر سیل اخیر در این کشور حداقل ۶۰۰ نفر کشته و صدها هزار نفر بی خانمان شدند.


دو سال پیش کره شمالی در مذاکرات شش جانبه با آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی در مورد برنامه هسته ای خود شرکت کرده و موافقت کرد که در قبال دریافت کمک های اقتصادی و امتیازات دیپلماتیک به برنامه هسته ای خود پایان دهد.


اما این کشور در ماه اکتبر ۲۰۰۶ برای نخستین بار دست به آزمایش هسته ای زد. مذاکرات شش جانبه از ماه فوریه گذشته دوباره آغاز شد و کره شمالی در قبال دریافت ۵۰ هزار تن نفت حاضر به بستن نیروگاه «یونگ بیون» شد.


کره شمالی در قبال اعلام تمامی برنامه های هسته ای خود و بستن مراکز هسته ایش تا پایان سال جاری ۹۵۰ هزار تن نفت از آمریکا، روسیه، کره جنوبی و چین دریافت خواهد کرد.


کره شمالی خواستار آن است که آمریکا این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریست حذف کند.




XS
SM
MD
LG