لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

آمادگی کره شمالی برای مذاکرات هسته ای


 کیم جونگ ایل (چپ) و ون جیابائو
کیم جونگ ایل (چپ) و ون جیابائو
کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی در جريان ديدار ون جیابائو نخست وزير چين، از آن کشور، آمادگی خود برای بازگشت به مذاکرات دوجانبه با آمريکا و از سرگيری گفتگوهای شش جانبه پيرامون برنامه های هسته ای اين کشور را اعلام کرده است.

دولت کره شمالی در ماه آوريل سال جاری و در اعتراض به محکوميت آزمايش های هسته ای اين کشور توسط سازمان ملل متحد از مذاکرات چند جانبه خارج شد.

تغيير اخير درسياست کره شمالی روز دوشنبه و همزمان با ديدار ون جيابائو نخست وزير چين از پيونگ يانگ اعلام شد.

به گزارش سی ان ان، دولت کره شمالی پیشتر آمادگی مشروط خود برای بازگشت به مذاکرات را ماه گذشته و به هنگام سفر فرستاده ويژه دولت چين به آن کشور نيز اعلام کرده بود. درمذاکرات شش جانبه با کره شمالی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای آن کشور دولت های چين، روسيه، ژاپن، کره جنوبی و آمريکا شرکت دارند.

در واکنش به گزارش های اخير از تغيير روش دولت کره شمالی، ايان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت که دولت اين کشور همچنان آماده ادامه گفتگو و تماس با کره شمالی در چهارچوب توافق های مذاکرات شش جانبه است و هدف آن قانع کردن کره شمالی به خلع سلاح هسته ای کامل است.

دولت کره شمالی اخيرا از فرستاده ويژه دولت آمريکا خواسته است تا به پيونگ يانگ سفر کند. در ماه اوت نيز هيئتی از ديپلمات های کره شمالی در سفری به نيومکزيکو برای ديدار با فرماندار اين ايالت آمادگی خود را برای مذاکرات مستقيم و دوجانبه با آمريکا اعلام کردند.

با اين همه دولت کره شمالی در ماه سپتامبر در نامه ای به سازمان ملل متحد اعلام کرد که روند غنی سازی سوخت هسته ای در اين کشور به مراحل نهايی رسيده است و می تواند پلوتنيوم مورد نياز برای توليد بمب هسته ای را استخراج کند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی ضمن اعلام اين خبر گفت که مقامات کره شمالی در نامه خود به رياست شورای امنيت سازمان ملل متحد اعلام کرده اند که اين کشور به مرحله نهايی از غنی سازی اورانيوم رسيده است.

از اورانيوم با غلظت بالا و همينطور پلوتنيوم می توان برای ساخت بمب و کلاهک های هسته ای استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، رهبران اين کشور در نامه خود خطاب به رياست شورای امنيت سازمان ملل متحد «مخالفت خود و رد کامل» قطعنامه مصوبه اين نهاد در ماه ژوئن را اعلام کردند که دولت کره شمالی را موظف می کند تمام برنامه های هسته ای تسليحاتی خود را متوقف سازد. اما درهمان نامه رهبران کره شمالی اعلام کردند که دولت اين کشور «برای مواجهه با تحريم و يا ادامه گفتگوها آمادگی دارد.»
XS
SM
MD
LG