لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

کره شمالی دست به «آزمايش هسته‌ای» می‌زند


 موشک اونها -۳ (راه شيری-۳) کره شمالی در دوازدهم دسامبر از سکويی در استان پيونگان به فضا پرتاب شد.
موشک اونها -۳ (راه شيری-۳) کره شمالی در دوازدهم دسامبر از سکويی در استان پيونگان به فضا پرتاب شد.
عالی‌ترين نهاد نظامی کره شمالی روز پنجشنبه، پنج بهمن اعلام کرد که اين کشور در واکنش به مجازات‌های مصوب سازمان ملل متحد به زودی يک آزمايش هسته‌ای انجام خواهد داد و تصميم گرفته که موشک‌های دوربرد خود را علاوه بر حمل ماهواره برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای با هدف نشانه رفتن خاک آمريکا تجهيز کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کميسيون دفاع ملی کره شمالی قطعنامه اخير شورای امنيت سازمان ملل متحد را که در آن آزمايش‌های موشکی غير قانونی کره شمالی محکوم شده است، رد کرد.

اين نهاد نظامی کره شمالی تاکيد می‌کند که آزمايش موشکی ماه دسامبر اقدامی غيرنظامی برای ارسال ماهواره به فضا بوده ولی در عين حال می‌افزايد که برنامه‌های موشکی اين کشور اهداف نظامی نيز دارند که از جمله آنها حمله به خاک آمريکاست.

کميسيون دفاع ملی کره شمالی در بيانيه خود می‌افزايد که آزمايش‌های موشکی برای پرتاب ماهواره به فضا را ادامه داده و به عنوان بخش ديگری از اقدامات تدافعی خود در مقابل آمريکا يک آزمايش هسته‌ای نيرومند نيز انجام خواهد داد.

در بخشی از اين بيانيه آمده است:« تسویه حساب با آمريکا بايد با تکيه بر زور انجام شود و نه با حرف، چون حکومت آمريکا برای بقای خود طبق قانون جنگل عمل می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ آزمايش‌های هسته‌ای مخفيانه‌ای انجام داد کع هر دو مورد آن درست چند هفته پس از تصويب قطعنامه‌های شورای امنيت در محکوم کردن برنامه‌های موشکی آن کشور و تشديد تحريم‌ها صورت گرفت.

کره شمالی در جريان يک رژه نظامی در ماه آوريل گذشته از تسليحاتی رونمايی کرد که به نظر می‌رسيد موشک‌های قاره پيما باشند.

کارشناسان امور تسليحاتی می‌گويند که کره شمالی قبل آن که بتواند کلاهک‌های هسته‌ای مناسب را روی موشک‌های دور برد سوار کند بايد بمب‌های هسته‌ای خود را چند بار ديگر آزمايش کرده و حجم آنها را کوچک‌تر کند.

براساس ارزيابی‌های « زيگفريد هکر »، فيزيکدان غربی که در سال ۲۰۱۰ از تاسيسات هسته‌ای کره شمالی ديدن کرده است آن کشور اورانيوم غليظ شده کافی برای توليد چهار تا هشت بمب هسته‌ای را در اختيار دارد.
XS
SM
MD
LG