لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

«مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی توسط ایران وجود ندارد»


آقای البرادعی گفت که تهديد نظامی علیه ايران می تواند وضعيت را بدتر کند.
آقای البرادعی گفت که تهديد نظامی علیه ايران می تواند وضعيت را بدتر کند.

محمد البرادعی، مدير آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز يکشنبه ۲۸ اکتبر، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی سی ان ان گفت: « من هيچ مدرکی در دست ندارم که نشان دهد ايران در حال ساختن سلاح هسته ای است.»


محمد البرادعی گفت: «مدرکی در مورد برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران وجود ندارد و من هیچ اطلاعاتی در این مورد در دست ندارم.»


آقای البرادعی افزود که اگر آمريکا اطلاعات بيشتری در مورد برنامه هسته ای ايران دارد، من بسيار خوشحال می شوم، اگر اين اطلاعات را در اختيار من قرار دهد.


مدير آژانس گفت: «البته ايران هنوز سوالات زيادی را بی پاسخ گذاشته است. ولی اگر کسی از ما بپرسد که آيا ما برنامه فعالی در جهت دست يابی به سلاح های هسته ای در ايران ديده ايم، بايد بگويم خير.»


البرادعی:«من هيچ اطلاعاتی در اختيار ندارم که نشان دهد در حال حاضر ايران برنامه فعالی برای ساختن سلاح هسته ای دارد.»

وی از سخنان تند رهبران آمريکا در مورد برنامه هسته ای ايران انتقاد کرد و گفت که اين سخنان مانند ريختن بنزين بر روی آتش است و با رد و بدل کردن سخنان تند مساله هسته ای ايران حل نخواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای البرادعی با اشاره به مذاکرات هسته ای با کره شمالی، گفت اين گونه مذاکرات با جمهوری اسلامی ايران نیز می تواند کارساز باشد.


کره شمالی پس از مذاکرات با آمريکا و پنج کشور ديگر، حاضر شد در مقابل دریافت مشوق های اقتصادی و ديپلماتيک، برنامه هسته ای خود را متوقف کند.


آقای البرادعی گفت که تهديد نظامی علیه ايران می تواند وضعيت را بدتر کند و اگر امروز آنها برای دستيابی به بمب اتمی کار نمی کنند، می توانند به اين فکر بيافتند.


اخيرا ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا به ايران هشدار داد که در صورتی که غنی سازی را متوقف نکند پيامدهايی جدی در انتظارش خواهد بود. وی توضيح بيشتری در مورد اين پيامدها نداد.


آقای البرادعی هفته گذشته گفته بود : «هنوز زمان زيادی برای ديپلماسی، گفت وگو و تحريم ها در مورد برنامه هسته ای ايران باقی مانده است.»


وزیر امور خارجه آلمان:«ما نبايد بگذاريم سلاح هسته ای در دست افرادی بيافتد که هولوکاست را انکار می کنند.»

وی هچنین گفته بود: «تمامی سازمان های جاسوسی در مورد اين موضوع توافق دارند که اگر ايران در پی ساخت بمب اتمی باشد، بين سه تا هشت سال ديگر وقت نياز دارد.»


سخنان محمد البرادعی در حالی بیان می شود که شش کشور بزرگ جهان، نشستی در اوايل ماه نوامبر، برای بررسی برنامه هسته ای و به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران، برگزار می کنند.


پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل يعنی آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، که موسوم به کشورهای گروه ۵+۱ هستند، در هفته آينده در اروپا اين نشست را برگزار می کنند.


«هشدار در مورد ماجراجویی نظامی»


در همين حال فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، نيز روز شنبه گذشته، در مورد هر گونه ماجراحويی نظامی عليه ايران هشدار داد.


وی که در هامبورگ در کنفرانس حزب سوسيال دمکرات آلمان سخنرانی می کرد گفت:«ايران نبايد به سلاح هسته ای دست يابد ولی حمله نظامی به اين کشور راه حل نيست.»


وی با اشاره به سخنان محمود احمدی نژاد که هولوکاست را انکار کرده است، گفت: «ما نبايد بگذاريم سلاح هسته ای در دست افرادی بيافتد که هولوکاست را انکار می کنند.»


وی افزود :«چنين امری تمامی خاورميانه را متزلزل می کند.» وزير امور خارجه آلمان گفت: «اين کشور تلاش خود را برای رسيدن به راه حلی ديپلماتيک ادامه می دهد.»


آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در حال ساختن بمب اتمی است ولی دولت ایران همواره این اتهامات را رد کرده، هدف برنامه هسته ای خود را تولید برق می خواند.





XS
SM
MD
LG