لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

وعیدی ملاقات خود را با معاون سیاست خارجی اروپا لغو کرد


جواد وعیدی، معاون شورای عالی امنيت ملی ایران، ملاقات خود با رابرت کوپر، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را که قرار بود روز چهارشنبه 21 نوامبر صورت گیرد ، لغو کرد.
جواد وعیدی، معاون شورای عالی امنيت ملی ایران، ملاقات خود با رابرت کوپر، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را که قرار بود روز چهارشنبه 21 نوامبر صورت گیرد ، لغو کرد.

جواد وعیدی ، معاون شورای عالی امنيت ملی ایران ، ملاقات خود با رابرت کوپر ، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را که قرار بود روز چهارشنبه 21 نوامبر صورت گیرد ، لغو کرد.


این دو نفر قرار بود روز چهارشنبه آینده در وین ، پایتخت اتریش، با یکدیگر ملاقات، و در مورد برنامه هسته ای ایران گفت و گو کنند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای وعیدی و رابرت کوپر، در این ملاقات، قرار بود زمان دیدار خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را، تعیین کنند.


مقامات اروپایی سعی می کنند که ملاقات و گفت و گو بین مسئول سیاست خارجی اروپا و آقای جلیلی، در مورد برنامه هسته ای ایران،تا پایان هفته جاری صورت گیرد.


این مقامات گفتند که جواد وعیدی به طور ناگهانی ملاقات چهارشنبه را لغو کرده و دلیل آن را بیماری خوانده است.


یک مقام اروپایی:«این امکان وجود دارد که جواد وعیدی مبتلا به «بیماری دیپلماتیک» شده است تا ملاقات آینده بین سعید جلیلی و خاویر سولانا را به تعویق بیاندازد.»

یکی از مقامات اروپایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این امکان وجود دارد که جواد وعیدی مبتلا به «بیماری دیپلماتیک» شده است تا ملاقات آینده بین سعید جلیلی و خاویر سولانا را به تعویق بیاندازد.»


خاویر سولانا مدت دو سال است که به عنوان مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا با ایران در حال مذاکره است تا این کشور را تشویق به توقف غنی سازی کند.


ایران تاکنون مشوق های اقتصادی و دیپلماتیک را که اتحادیه اروپا حاضر است به این کشور در صورت توقف غنی سازی ارایه دهد، نپذیرفته است.


خاویر سولانا قرار است تا پايان نوامبر گزارش خود را در مورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران به گروه 1+5 یعنی پنج عضو دائمی شورای امنیت-آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین – به اضافه آلمان ارایه دهد.


آمريکا و ساير کشورهای غربی به پکن و مسکو فشار می آورند که به دليل امتناع جمهوری اسلامی ايران از توقف روند غنی سازی که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، با تصويب تحريم های جديد موافقت کنند.


اما اين دو کشور خواستار ادامه گفت وگو با تهران و تشويق ايران به همکاری بيشتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی هستند.


شورای امنیت تاکنون دو قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است و از این کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. دولت ایران تاکنون از این درخواست سازمان ملل سرپیچی کرده و احتمال تشدید تحریم ها وجود دارد.


XS
SM
MD
LG