لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

ایران تلاش برای ساخت یک جزء کلیدی از بمب هسته‌ای را رد کرد


رامين میهمانپرست
رامين میهمانپرست
رامين میهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، نوشته برخی از رسانه‌ها را در مورد تلاش تهران برای ساختن اجزاء کلیدی بمب اتمی را تکذیب کرد.

آقای میهمان پرست افزود :‌«اين ادعا يک برخورد رسانه ای با اهداف سياسی و جنگ تبليغاتی و روانی است و پايه و اساسی در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ندارد».

سخنان آقای میهمان پرست در حالی بیان می‌شود که روزنامه تايمز چاپ لندن روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی با تکيه بر مدارکی محرمانه گفت که جمهوری اسلامی «در حال تلاش برای آزمايش يک جزء نهايی و کليدی از بمب اتمی است.»

تايمز از قول کارشناسان مستقل می‌گويد اين جزء‌ هيچ کاربردی جز در تسليحات هسته‌ای ندارد.

به گفته اين روزنامه بريتانيايی، مدارک مورد نظر که در اصل به زبان فارسی بوده‌اند حاکی از «برنامه‌ای چهار ساله برای آزمايش جزء نوترونی بمب اتمی هستند که انفجار را ميسر می‌سازد.»

آقای میهمان پرست در مورد مسئله تأمين سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتي تهران گفت:‌ «در صورتي که شرايط ما ملحوظ شود سوخت را تحويل مي‌‌گيريم و شرايط ما تغييری نکرده است.»

پیشتر منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در حاشیه کنفرانس امنیتی منامه گفته بود که ایران حاضر است «۴۰۰ کیلوگرم» اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد را در جزیره کیش با اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده معاوضه کند.

پیشنهادی که مورد استقبال غرب قرار نگرفت و یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با رد این پیشنهاد، آن را «ناسازگار» با پیشنهاد وین ارزیابی کرد.

این مقام آمریکایی که از ذکر نامش خودداری کرده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، پیشنهاد منوچهر متکی را دارای نکته تازه‌ای ندانسته و از ایران خواست که در پی اجرای پیشنهاد کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

برپایه توافق وین، که ایران به طور اصولی با آن موافقت کرده بود، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی شده خود را در یک محموله و تا آخر سال جاری میلادی به روسیه می‌فرستد و به جای آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای رآکتور تهران تحویل می‌گیرد.

آقای میهمان پرست همچنین این گزارش ها را که شهرام امیری پیش از سفر بازرسان آژانس به ایران در فرانکفورت آلمان با آنها دیدار کرده و اطلاعاتی را در مورد تأسیسات فوردوی قم در اختیار آنها گذاشته، رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی افزوده: این گزارش‌ها نشان می‌دهد که دستگاه های امنیتی اروپا و آمریکا از وضعیت شهرام امیری باخبرند.

رامین مهمان پرست، تخصص هسته‌ای شهرام امیری را نیز تکذیب کرده و افزوده است که هیچ یک از مقام‌های ایران تاکنون نگفته اند که او «دانشمند هسته‌ای» است.
XS
SM
MD
LG