لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

مشکلات نيروگاه بوشهر از زبان يک مهندس روس


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر

يک مهندس روس که در مراحل نهايی تکميل نيروگاه هسته ای بوشهر در اين تاسيسات مشغول به کار بوده، می گويد بی تجربگی نيروی کار، مديريت و نظارت ضعيف و لايه های متعدد بوروکراسی باعث شده که بخشی از تجهيزات فنی اين نيروگاه دچار اختلال شده و تکميل و بهره برداری از آن يک سال به تاخير بيافتد.

يک کارشناس آمريکايی می گويد مشاهدات اين مهندس روس به نگرانی ها در مورد ايمنی تاسيسات بوشهر که اولين نيروگاه هسته ای خاورميانه است افزوده و اين مسئله يکی از عوامل مهم در تنش بين ايران و آمريکاست.

الکساندر بولگارف، مهندس روس که در نيروگاه هسته ای بوشهر مشغول به کار بوده در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه می گويد بی تجربگی ايران در مديريت و کاربری از اين نيروگاه باعث خواهد شد که نياز آن کشور به کمک روسيه حداقل تا پنج سال ديگر ادامه پيدا کند.

الکساندر بولگارف که به تازگی پس از دو سال کار در نيروگاه بوشهر به محل زندگی خود بازگشته است اولين کارشناس مطلع از جزييات اين طرح است که با رسانه های بين المللی مصاحبه می کند. وی ماه گذشته در طول مصاحبه خود از جزييات مشکلات موجود برای راه اندازی اين نيروگاه پرده برداشت.

الکساندر بولگارف در بخش ديگری از مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه می گويد که بی دقتی جوشکاران در تميز کردن بخش های زنگ زده بدنه ذخاير سوخت باعث شد که بعدها اين مواد در تجهيزات اصلی نيروگاه رسوب کنند.

در مورد ديگری احتمالا به هنگام آزمايش يکی از پمپ های تخليه اضطراری نيروگاه بی دقتی صورت گرفته و اين وسايل از کار افتادند. در ماه اوت نيز به دليل نقض موجود در چرخ گردان يکی از توربين ها اين نيروگاه از کار افتاد.

الکساندر بولگارف شيوع بدافزار «استاکس نت» در بخش کنترل نيروگاه بوشهر را تکذيب می کند. سال گذشته گزارشاتی منتشر شد حاکی از حمله سايبری به مراکز کنترل فعاليت های هسته ای توسط بدافزار «استاکس نت» و چنين گفته می شد که تحت تاثير آن حدود هزار سانتريفوژ از مجموعه ۹ هزار سانتريفوژ مستقر در مرکز هسته ای نطنز دچار اختلال شده اند.

خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند که دولت ايران مدعی است برنامه های هسته ای اين کشور اهداف غير نظامی دارند ولی دولت های غربی و به خصوص آمريکا می گويند در پوشش اين برنامه ها ايران ممکن است در پی توسعه سلاح هسته ای باشد.

برخی از سياستمداران تندرو آمريکا، از جمله « جان بولتن» معاون وزير خارجه آمريکا در دوره رياست جمهوری جورج بوش معتقدند که ايران می تواند از سوخت هسته ای نيروگاه بوشهر برای اهداف تسليحاتی خود استفاده کند و به همين خاطر ايده حمله هوايی به اين نيروگاه را تبليغ می کردند.

اما اکثر مقامات آمريکايی و کارشناسان هسته ای می گويند چنين حالتی بعيد است چون طبق قرارداد موجود بين ايران و روسيه سوخت مورد نياز اين نيروگاه توسط روسيه تامين شده و بازمانده آن نيز قرار است به روسيه بازگردانده شود.

خبرگزاری فرانسه از قول « اولی هينونن » مسئول سابق بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی می نويسد که «نيروگاه بوشهر نمی تواند در يک برنامه هسته ای تسليحاتی نقشی داشته باشد.» کارشناسانی نظير وی بيشتر در مورد مراکز توليد اورانيوم مثل نظنز و فوردو و تاسيسات آب سنگين در حومه شهر اراک نگران هستند.

«ديويد آلبرايت» از کارشناسان ارشد کنترل تسليحاتی می گويد مصاحبه بولگارف در مورد کاستی ها و ضعف های نيروگاه هسته ای بوشهر بر نگرانی موجود در مورد ايمنی اين تاسيسات می افزايد و ايرادهای ناشناخته در اين مرکز طی پنج تا ۱۰ سال آينده می تواند به يک فاجعه بزرگ بيانجامد.

الکساندر بولگارف مهندس روسی که در نيروگاه هسته ای بوشهر مشغول به کار بوده در بخش ديگری از مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه می گويد يک پمپ خنک کننده اين نيروگاه که ساخت آلمان است و از عمر آن سی سال می گذرد در زمستان سال گذشته هنگام آزمايش دچار اختلال شد. در بررسی های بعدی معلوم شد که سه پمپ خنک کننده ديگر اين نيروگاه که از همين مدل هستند در حين کار ممکن است دچار اشکال مشابهی شوند.

شرکت روسی طرف معامله با ايران که از وجود اين اشکالات و ضعف های فنی ايران به خوبی آگاه است موافقت کرده است که در زمينه هدايت فعاليت نيروگاه طی دو تا پنج سال اول همکاری خود را با ايران ادامه دهد.

در همين حال ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، با امضای قراردادهايی راه را برای احداث نيروگاه های هسته ای ساخت روسيه در کشورهايی مثل بنگلادش، ويتنام، ترکيه، ونزوئلا ، اردن و مصر هموار کرده است که آنها نيز همچون ايران در زمينه ساخت و بهره برداری از تاسيسات هسته ای هيچ تجربه ای ندارند.

XS
SM
MD
LG