لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

« ايران هر روز به ساخت بمب هسته ای نزديکتر می شود»


نمايشگاه دستاوردهای هسته‌ای در اصفهان
نمايشگاه دستاوردهای هسته‌ای در اصفهان
روزنامه آمريکايی وال استريت جورنال می نويسد در روزهای آينده احتمالا قطعنامه نهايی شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران به تصويب خواهد رسيد. اين ثمره بيش از يکسال فعاليت ديپلماتيک از سوی دولت آمريکاست. ولی حقيقت اين است که ايران هر روز به ساخت بمب هسته ای نزديکتر می شود و نه دولت آمريکا و نه متحدان آن حتی طرح مشخصی برای توقف آن ندارند، چه برسد به يک استراتژی کارآمد.

به نوشته اين روزنامه آمريکايی، تازه ترين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی به خوبی پيشرفت برنامه های هسته ای ايران را مشخص کرده است. اين گزارش که روز دوشنبه و قبل از رای گيری در مورد قطعنامه ايران منتشر می شود خاطر نشان می کند که ايران اکنون سوخت کافی برای توليد دو بمب اتمی را توليد کرده است. درست در همان زمانی که سال گذشته آمريکا می کوشيد تا دست دوستی به سوی ايران دراز کند بخش هسته ای ايران توليدات خود را دو برابر کرده و اکنون ذخيره اورانيوم ايران با غلظت زير ۵ درصد حدود ۲۶۰ کيلوگرم است.
آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين می گويد که ايران روند توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را نيز در حد بسيار کمی آغاز کرده ولی با نصب سانتريفيوژهای بيشتر اين سطح از غنی سازی در ايران رو به گسترش خواهد بود.

به نوشته وال استريت جورنال اين گام ها ايران را به مرز توليد سلاح هسته ای نزديکتر خواهد کرد. تبديل اورانيوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد به سوخت هسته ای برای بمبی شبيه به آنچه که در هيروشيما استفاده شد و يا اورانيوم ۹۰ درصد فقط چند هفته وقت لازم دارد. براساس اين داده ها برخی از کارشناسان تخمين می زنند که ايران ظرف ۱۸ ماه می تواند بمب هسته ای را توليد کند. بنابراين می شود گفت که ارزيابی دستگاه های اطلاعاتی آمريکا در دسامبر سال ۲۰۰۷ مبنی بر اينکه ايران کار روی توليد سلاح هسته ای را متوقف کرده چندان درست نبوده است.

گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی می افزايد که يک وسيله آزمايشگاهی که برای استخراج پلتونيوم می تواند مورد استفاده قرار بگيرد در يکی از مراکز تحقيقاتی ايران ناپديد شده است. ظاهرا ايران درحال آزمايش روی زدودن ناخالصی از فلز اورانيوم بوده که راه ديگری را به سوی ساختن يک سلاح هسته ای برای آن کشور باز می کند.

وال استريت جورنال می افزايد آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين شکايت می کند که دولت ايران دسترسی بازرسان اين آژانس به دانشوران هسته ای را مسدود کرده و اجازه نمی دهد که طرح های مربوط به تاسيس ۱۰مرکز غنی سازی ديگر مورد بازرسی قرار بگيرند.

به نوشته اين روزنامه، براساس برخی نظريه ها اين گزارش آژانس ضربه بزرگی برای سياست دولت اوباما و تصويب تحريم عليه ايران در شورای امنيت است. به نظر ما اين شواهد دلل ديگری در اثبات ديپلماسی ناکارآمد آمريکا و اروپا است که در عمل به ايران فرصت کافی را داده است تا بدون هراسی جدی از مجازات های بين المللی برنامه هسته ای خود را به پيش ببرد.

تحريم های مورد بحث در شورای امنيت چهارمين دور تحريم عليه ايران خواهد بود. در دوران رياست جمهوری جورج بوش سه مجموعه تحريم قبلی عليه ايران بدون مخالفت جدی به تصويب شورای امنيت رسيد ولی تاثير عملی چندانی نداشتند. دولت ايران زير بار توقف غنی سازی نرفت و در اواخر دوران رياست جمهوری جورج بوش سياست آمريکا به انجام مذاکرات غيرمستقيم با ايران تغيير کرد.

وال استريت جورنال می نويسد تحريم های تازه «ايران را از هرگونه فعاليتی مربوط به ساخت موشک های دوربرد که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند ممنوع می کند» اموال و دارايی های سپاه پاسداران و نهادهای وابسته را مسدود کرده و فروش اسلحه های پيشرفته و سنگين را به ايران ممنوع می کند. البته اين شامل انتقال موشک های پيشرفته ساخت روسيه از مدل S-۳۰۰ نمی شود . آمريکا با اين استثنا موافقت کرده تا حمايت روسيه را از تحريم های جديد جلب کند.

به نوشته اين روزنامه، آمريکا همچنين از شدت اين تحريم ها در زمينه مبادلات انرژی و مالی کاست تا بتواند توافق روسيه و چين را جلب کند. اما ترکيه و برزيل که در امضا توافقی برای معاوضه سوخت هسته ای ايران ميانجيگری کردند و همينطور لبنان و که هر سه از اعضای غيردائم شورای امنيت هستند با تحريم های جديد مخالف اند. مخالفت يا امتناع آنها در رای گيری بر سر تحريم های جديد عليه ايران نماد اتحاد در برابر ايران را که دولت اوباما با تلاش فراوان در پی آن بوده است خدشه دار خواهد کرد.

وال استريت جورنال در پايان می افزايد اگر اين تحريم ها در نهايت از سوی شورای امنيت به تصويب برسند ممکن است با اعمال فشار بر برخی لايه های پايين و فعاليت های حاشيه ای سپاه پاسداران حتی آنها را تحريک کند که بر فعاليت و ابتکارهای خود برای توسعه سلاح های موشکی برای حمل بمب هسته ای بيافزايند. ايران در گذشته نيز توانسته است تحريم های بی خاصيت شورای امنيت را دور بزند و هيچ نشانه ای وجود ندارد که ثابت کند سرنوشت تحريم های جديد متفاوت از دوره های قبلی خواهد بود. از دوران جورج بوش تا رياست جمهوری باراک اوباما، استراتژی آمريکا در قبال ايران بين ساده لوحی و جدی نبودن در نوسان بوده است. اکنون ما چندين ماه بيشتر با رسيدن ايران به مرز توليد بمب هسته ای فاصله ندارمی. اگر گزينه های جدی و کارآمدی برای توقف ايران به کار گرفته نشوند احتمال وقوع جنگ – فارغ از اينکه اسراييل آغاز گر آن باشد يا نه – هر روز افزايش خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG